Vitezele medii reale de Internet fix și mobil ale operatorilor din România

internet, viteze medii reale, fix, mobil, ancom, netograf, orange, vodafone, telekom, rcs&rds, digi

Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații   (ANCOM) a publicat pe Netograf.ro statisticile oficiale privind calitatea serviciului   de internet fix și mobil în România pentru trimestrul II 2015, pe baza testelor   efectuate de utilizatori și a ofertelor introduse de operatori în aplicație.

Ofertele   aflate în prezent în aplicație acoperă în totalitate cele 12 milioane de conexiuni de   internet mobil și 93% dintre cele 4 milioane de conexiuni de internet fix folosite de   utilizatorii din România, potrivit celui mai recent raport de date statistice ANCOM.

În primele 6 luni ale anului, Netograf.ro, aplicația pentru testarea și monitorizarea calității serviciului de internet, arată că operatorii de internet mobil le-au oferit utilizatorilor  următoarele viteze medii reale de download: Orange România – 34,15 Mbps indoor și 52,81   Mbps outdoor,  RCS & RDS – 2,71 Mbps indoor și 2,66 Mbps outdoor, Telekom România Mobile Communications – 9,62 Mbps indoor și 9,18 Mbps outdoor, Vodafone România – 16,94   Mbps indoor și 27,80 Mbps outdoor.

Principalii furnizori de internet fix au oferit viteze medii reale de download după cum urmează: Digital Cable Systems – 47,96 Mbps fir și   26,52 Mbps wireless, Nextgen Communications – 63,83 Mbps fir și 34,61 Mbps wireless, RCS   & RDS – 95,21 Mbps fir și 42,43 Mbps wireless, Telekom România Communications - 29,34   Mbps fir și 15,36 Mbps wireless și UPC Romania 49,52 Mbps fir și 28,62 wireless.  

Netograf.ro este ușor de utilizat și oferă rezultate imediate și corecte. Este suficient ca utilizatorii să selecteze din aplicație tipul de ofertă de care beneficiază și să aleagă modalitatea de acces, wireless sau fir în cazul internetului fix și indoor sau outdoor pentru internetul mobil.

Un test durează aproximativ 30 de secunde, iar rezultatele obținute pot fi   analizate și comparate în contextul statisticilor publicate trimestrial, prin accesarea butonului “Informații suplimentare”.

Rezultatul testului poate fi influențat de o serie de factori, astfel   încât, pentru obținerea unor rezultate corecte, înainte de începerea testului, este bine ca utilizatorii să urmeze instrucțiunile din secțiunea “Recomandări” disponibilă pe site-ul web al aplicației.  

Pe baza testelor utilizatorilor (peste 110.000 de teste de la lansarea aplicației Netograf.ro în   octombrie 2014 și până în prezent), secțiunea de statistici a Netograf.ro afișează valorile medii   ale parametrilor de calitate viteza de download și upload, întârzierea și variația întârzierii de transfer a pachetelor și rata pierderii de pachete de date, permițând compararea performanțelor reale ale rețelelor operatorilor de internet fix și mobil din România.
Pentru vizualizarea statisticilor, utilizatorii pot adăuga patru panouri de selecție, precum: furnizorul   (câmp obligatoriu), perioada pentru care se vor afișa statisticile (trimestru sau an), tipului ofertei, localitatea (doar pentru internet fix).

Aceste statistici au valoare informativă, neconstituind o garanție a faptului că un anumit utilizator va experimenta aceeași calitate a conexiunii, aceasta depinzând de mai mulți factori.  

Aplicația testează calitatea conexiunii între echipamentul terminal al utilizatorului final și un   server de test amplasat într-un nod de tip internet interexchange, indicând o valoare a   parametrilor aproape de experiența reală a utilizatorilor în folosirea internetului, deoarece   calea măsurată include toată rețeaua furnizorului, precum și, în cazul furnizorilor de talie mică,   alte rețele interconectate cu rețeaua proprie.  

Netograf.ro a fost conceput de ANCOM pentru a le oferi utilizatorilor de internet din România   un instrument independent, obiectiv și gratuit pentru a verifica permanent calitatea serviciului   de internet pe care îl plătesc.

Ei pot să verifice în acest fel dacă serviciul de internet contractat se ridică la calitatea din ofertă și să compare valorile înregistrate ale parametrilor cu cele   obținute de abonații altor furnizori. În plus, utilizatorii care se loghează în aplicație pot urmări   și alte aspecte, precum evoluția performanței propriei conexiuni de internet în timp, respectiv   îmbunătățirea sau degradarea calității serviciului folosit.  

Furnizorii autorizați de servicii de acces la internet au obligația de a-și introduce în aplicație   datele tehnice ale ofertelor comerciale active prin intermediul unei interfețe web, conform prevederilor deciziei ANCOM nr. 1201/2011.

Prevederile deciziei se aplică serviciilor de acces la  internet furnizate prin intermediul rețelelor publice fixe sau mobile de comunicații electronice, indiferent de tehnologia de acces la internet utilizată. În plus, potrivit aceleiași decizii, furnizorii de servicii de acces la internet au obligația de a include în contracte parametrii   asumați în relația cu utilizatorii (precum vitezele nominale/maxime de download și upload) și de a publica pe propriile pagini de internet o serie de alți parametri administrativi.