Utilizatorul român de internet nu ştie ce înseamnă cookies şi nu îşi protejează datele personale

Utilizatorul român de internet este cel mai vulnerabil din Uniunea Europeană (UE) la folosirea datelor sale personale de către alte persoane sau entităţi, potrivit agenţiei de marketing Perceptum.

“Analizând cele mai recente statistici oficiale cu privire la utilizatorii de Internet din UE, se poate spune că românii şi bulgarii sunt relativ neinteresaţi de protejarea profilulului lor şi a datelor personale. Nu ştiu exact ce înseamnă cookies şi nu prea citesc politica de confidenţialitate a platformelor online. Există metode suficiente prin care se pot proteja în faţa abuzurilor online, care îi împiedică inclusiv să aibă o experienţă reuşită de shopping. Asta în condiţiile în care comerţul electronic va redefini segmentul de retail în anii următori”, spune Raluca Ghilea, Director Executiv Perceptum. 

În UE, şapte din zece utilizatori de Internet, cu vârsta între 16 şi 74 de ani, sunt conştienţi că prin cookie-uri se expun la abuzuri. În România, doar patru din zece români (38%) sunt la curent cu existenţa acestor fişiere şi cu ce oferă ele deţinătorilor de site-uri: un feedback valoros cu privire la preferinţele utilizatorilor în materie de cumpărături, surse de informaţie, vacanţe şi altele.

“Un utilizator neinformat înseamnă un utilizator vulnerabil şi imprevizibil. Cookie-urile, de pildă, sunt în acest moment punctul central al funcţionării eficiente a Internetului şi pot oferi o experienţă de navigare prietenoasă şi adaptată preferinţelor şi intereselor fiecărui utilizator. Chiar dacă ele pot fi folosite şi în scopuri negative, refuzarea sau dezactivarea acestora poate face unele site-uri imposibil de folosit. În plus, există instrumente la îndemâna oricui pentru a se proteja şi, totodată, pentru a beneficia de o experienţă de navigare plăcută, sigură şi responsabilă”, consideră Raluca Ghilea. 

În 2016, doar 15% din românii care au navigat online au refuzat să-şi ofere datele personale pentru a fi folosite în scopuri de publicitate, faţă de o medie europeană de 80%. Acelaşi procent de utilizatori români de Internet au limitat accesul celorlalţi la profilul personal sau la conţinutul propriu livrat pe reţelele sociale, faţă de o medie a UE de 40%.
În 2016, 31% din utilizatorii români de Internet au furnizat informaţii personale online (media europeană – 71%), în timp ce 24% au citit politicile de confidenţialitate ale site-urilor (37% media UE). În România, anul trecut, 70% din cei care au navigat online au făcut-o de pe telefoanele mobile sau de pe smartphone şi 26% au făcut-o de pe tabletă. Datele folosite au fost emise de biroul european de statistică (Eurostat) în perioada decembrie 2016 – februarie 2017.

Sursa: capital.ro