Topul aplicatiilor mobile de cumparaturi din Europa

Topul aplicatiilor mobile de cumparaturi din Europa

MasterCard a facut public un clasament pan-european al aplicatiilor mobile de cumparaturi, care include 36 de tari europene si arata modul in care consumatorii adopta tehnologiile mobile pentru a face cumparaturi, atunci cand se afla in miscare.

Prin identificarea celor mai bune aplicatii de cumparaturi din 19 categorii de comercianti si a principalelor tendinte din industrie, studiul - care acopera mai multe sectoare de activitate - aduce lamuriri asupra obiceiurilor in schimbare ale cumparatorilor si ale dezvoltatorilor de aplicatii, precum si asupra interactiunii dintre acestia si comercianti.

Rezultatele clasamentului arata ca cele mai bune aplicatii pentru cumparaturi provin de pe doua piete majore ale Europei, Marea Britanie si Germania. Dintre cele 19 aplicatii de top, cinci provin din Marea Britanie, cinci din Germania si doua din Turcia. 

Marea Britanie si Germania nu surprind numai prin calitatea aplicatiilor pe care le dezvolta, ci si prin cantitate, ambele tari avand disponibile peste 70 de aplicatii destinate cumparaturilor. Numarul mediu de aplicatii de cumparaturi in Europa, pe tara, a fost de 30.

Topul aplicatiilor

Argos – Marea Britanie (Retail)
BlaBlaCar – Franta (Servicii personale)
BiTaksi – Turcia (Servicii taxi)
Booking.com Hotel Reservations Worldwide & Hotel Deals – Olanda (Servicii hoteliere)
Conrad – Germania (Produse electronice si Multimedia)
Chocogreets – Elvetia (Cadouri si surprize)
easyJet – Marea Britanie (Bilete de avion)
Lieferheld – Germania (Catering)
Mothercare – Marea Britanie (Diverse)
oBilet – Turcia (Transport)
pamediakopes.gr – Grecia (Vacante)
Parko – Israel (Servicii parcare)
Nexto Reader – Polonia (Publishing)
Shpock – Germania (Licitatii online si mica publicitate)
Spotlime – Italia (Bilete spectacole)
Sixt Rent a Car – Germania (Masini si motociclete)
The Body Shop – Marea Britanie (Produse cosmetice)
Tesco – Marea Britanie (Alimente)  
Zalando – Germania (Imbracaminte si moda) 

”Modul in care oamenii isi cheltuiesc banii in intreaga lume se schimba cu rapiditate, iar aici, in Europa, ne dorim sa recunoastem munca depusa atat de comerciantii traditionali, cat si de comerciantii noi, care pun in valoare tehnologia pentru a face viata oamenilor mai usoara”, a spus Javier Perez, Presedinte MasterCard Europe.

Ecranul dispozitivelor mobile, ca vitrine unui magazine

Dr Carsten Sørensen, Associate Professor (Reader) in Digital Innovation in cadrul London School of Economics and Political Science, identifica mai multe tendinte: „Comerciantii au constientizat deja importanta prezentei pe dispozitivelor mobile, dar si faptul ca, pentru o mare parte dintre aplicatii, ecranul acestora este privit, de multe ori, ca o alta vitrina de magazin. Unele aplicatii au reusit sa mentina simplitatea procesului de cumparare si, in acelasi timp, sa ofere suficiente informatii despre produs sau serviciu, adaptand astfel experienta de cumparare la stilul de viata mobil.”

De asemenea, clasamentul MasterCard a mai aratat ca dezvoltatorii de aplicatii si comerciantii europeni sunt, in momentul de fata, cel mai interesati de sapte sectoare de activitate si ca acestea produc aproximativ 65% dintre aplicatii: catering, servicii de taxi, transport in comun (cu trenul, transportul urban, cu autobuzul etc), publishing (carti, reviste etc), cazare, servicii de parcare si divertisment (bilete la cinema, teatru, festivaluri, evenimente sportive etc.). 

Peisajul platilor

Plata cu cardul este de departe cea mai populara modalitate de plata pentru detinatorii/ dezvoltatorii de aplicatii, 52% din totalul aplicatiilor pentru cumparaturi oferind aceasta optiune de plata. Plata in numerar la livrare ramane o modalitate de plata populara, fiind disponibila in 36% din totalul aplicatiilor prin care utilizatorii isi pot face cumparaturi. In orice caz, si portofelele electronice iau avant cu rapiditate si sunt acum incluse in 24% din cele mai bune astfel de aplicatii. Daca luam in calcul aplicatiile de pe lista scurta, platile online cu cardul si cu portofele electronice reprezinta o proportie semnificativ mai ridicata – 82%, respectiv 39%.

In ultimii ani, s-a inregistrat o crestere accelerata a asa-numitelor „social sign-ins” pe website-uri. Acest tip de logare inseamna, pur si simplu, ca utilizatorii care acceseaza un website se pot loga pe acesta prin contul lor de social media, fara a mai fi nevoiti sa completeze un formular cu datele personale, de fiecare data. Ca urmare a acestei tendinte in crestere, era de asteptat, de la majoritatea aplicatiilor, sa ofere posibilitatea logarii prin contul de social media. 

Totusi, rezultatele studiului MasterCard au aratat, de fapt, contrariul. Din peste 1000 de aplicatii testate, un procentaj de numai 7,5% au oferit posibilitatea de logare prin contul de social media, in paralel cu inregistrarea standard. Aceasta cifra s-a dublat in topul celor mai bune aplicatii, ramanand, totusi, la o valoare neasteptat de scazuta. Putin peste o cincime din aceste aplicatii ofera utilizatorilor posibilitatea de logare prin contul de social media.

In afara aplicatiilor cel mai bine clasate, alte cateva aplicatii au reusit sa se diferentieze de concurenta.  Printre cele mai ingenioase idei puse in practica se numara posibilitatea de a comanda de pe telefonul mobil, in prealabil, gustari pentru evenimente, posibilitatea de a identifica si de a cumpara articole vestimentare pe care le-ai vazut la actori, la televizor sau de a plati automat pentru alimentarea automobilului.

Procesul de evaluare a aplicatiilor s-a desfasurat in felul urmator:

1. Analiza: un grup de experti delegat de MasterCard a colectat toate aplicatiile mobile de cumparaturi din 36 de tari din Europa (Albania; Austria; Belgia; Bosnia si Hertegovina; Bulgaria; Croatia; Cehia; Danemarca; Estonia; Finlanda; Franta; Germania; Grecia; Ungaria; Irlanda; Israel; Italia; Letonia; Lituania; Macedonia; Muntenegru; Olanda; Norvegia; Polonia; Portugalia; Romania; Rusia; Serbia; Slovacia; Slovenia; Spania; Elvetia; Suedia; Turcia; Marea Britanie; Ucraina).

Echipa a descarcat si a testat toate aplicatiile colectate, utilizand un chestionar standard. Ca rezultat al acestui proces, 57 de aplicatii (trei pentru fiecare categorie) au fost selectate pe lista scurta.

2. Evaluarea: Juriul (Dr Carsten Sørensen, Associate Professor (Reader) in Digital Innovation in cadrul London School of Economics and Political Science; Jennifer Copestake, BBC Click si Steve Wood, Mobile Payments Lead Europe in cadrul MasterCard) a evaluat toate aplicatiile de pe lista scurta, pentru a o alege pe cea mai buna din fiecare categorie.

Selectia a avut la baza trei criterii:

Aspectul tehnic ale aplicatiilor – calitatea solutiilor inteligente (varietatea platformelor, calitatea programarii, utilizare API, performanta, stabilitatea etc);
Fezabilitatea/ designul – accesibilitatea pentru consumator (usurinta in utilizare, modelele, fluxul, interfata, detaliile grafice, nivelul artistic etc.)
Aspectul de business/ functionalitatea – impactul inovatiei de plata (varietatea modalitatilor de plata, relevanta, nivelul de penetrare pe piata, localizarea etc.)
Lista de categorii: Retaileri, Servicii Personale, Servicii Taxi, Servicii Hoteliere, Produse electronice si Multimedia, Cadouri si surprize, Bilete de avion, Catering, Diverse, Transport, Vacante, Servicii parcare, Publishing, Licitatii online si mica publicitate, Bilete la spectacole, Masini si motociclete, Produse cosmetice, Alimente, Imbracaminte si moda.

MasterCard (NYSE: MA)este o companie de tehnologie in industria globala de plati, activa in peste 210 de tari si teritorii.