Top 10 cele mai vandute masini in primul trimestru

Top 10 cele mai vandute masini in primul trimestru
Loganul a revenit pe primul loc in topul celor mai vandute modele de masini din Romania in primul trimestru, depasind astfel "rivalul" Duster. Vezi ce alte modificari au mai intervenit in topul celor mai vandute 10 modele de masini.

In primele trei luni au fost vandute 1.555 de automobile Dacia Logan, in crestere cu 15% fata de aceeasi perioada din 2012, cand acest model se situa pe locul 2 in clasament, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Modelul Duster a fost vandut in aproape 970 de exemplare in primul trimestru, in scadere cu 29% fata de intervalul similar din 2012, cand ocupa primul loc in top.

Podiumul celor mai vandute modele este ocupat de Skoda Octavia, care s-a mentinut pe locul 3, cu 671 de unitati vandute.
Vedeta clasamentului este un nou intrat in top 10, modelul Sandero. Acesta s-a situat pe locul 4, cu 659 de autoturisme vandute, de 3,2 ori mai multe decat in primul trimestru din 2012, cand se situa pe locul 15.
Si vanzarile Renault Clio au crescut cu 86% in primele trei luni, pana la 463 de unitati, astfel ca modelul a urcat sase pozitii in clasament, pana pe locul 5.
Volkswagen Golf a urcat un loc, pe locul sase anul acesta, cu vanzari in crestere cu 3,4%, pana la 425 de automobile.
Pe locul 7 se afla un model nou intrat in clasament, Dacia Dokker, cu 310 unitati vandute.
Urmatorul clasat este modelul Hyundai I20, cu vanzari 2,2 ori mai mari fata de primul trimestru din 2012, pana la 277 de automobile.
Penultimul loc este detinut Ford Focus, care a coborat 3 locuri in top, dupa ce vanzarile au scazut cu 44%, pana la 244 de unitati.
Ultimul loc este ocupat tot de un model Ford, respectiv Fiesta, cu 231 de masini vandute, in scadere cu 48% fata de primele trei luni din anul trecut.

Piata auto resimte intarzierea lansarii Programului "Rabla"
 Pe ansamblul pietei, livrarile totale (autoturisme + vehicule comerciale) au inregistrat in primele trei luni ale lui 2013 o scadere de 6,6% comparativ cu aceasi perioada din anul trecut.

In interiorul acestei scaderi, se remarca autoturismele, care au un declin al vanzarilor de 6,9%. Situatia nu este diferita de ceea ce se intampla pe plan european, unde, pe ansamblul UE, remarcam o scadere importanta a inmatricularilor de autoturisme noi (-9,8% comparativ cu aceasi perioada din anul trecut), principalele tari (Franta -14,6%, Germania -12,9%, Italia - 13% si Spania -11,5%) inregistrand scaderi peste medie.

In Romania, in continuare, vanzarile sunt sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice (84% din total in luna martie), cele catre persoanele fizice reprezentand doar 16% din total (in scadere fata de luna precedenta cu 3 puncte procentuale).

In plus, continua sa se manifeste, impactul negativ al importului masiv de vehicule rulate care, la un volum de aprox. 53.000 unitati la autoturisme si 11.200 la vehicule comerciale, au o crestere de 50%, respectiv 12,3% fata de 2012.

Din aceste cifre, rezulta ca la fiecare autoturism nou vandut in Romania au fost aduse alte 4,7 rulate.

"Si mai grav este faptul ca 28.730 (peste 54%) dintre acestea din urma sunt mai vechi de 10 ani, adica de 2,2 ori mai multe decat autoturisme noi vandute prin retelele nationale ale producatorilor autohtoni si importatorilor autorizati", atrag atentia reprezentantii APIA.

Ei considera ca aceste cifre sunt de natura sa ingrijoreze atat autoritatile centrale ale statului, care se confrunta in mod evident cu o scadere a incasarilor la bugetul de stat (TVA, taxe si impozite aferente vanzarilor de autoturisme noi), cat si autoritatile locale, populatia din principalele orase ale tarii fiind, in mod cert afectata de cresterea poluarii aerului.

Acestia spun este de asteptat si analizat in perioada urmatoare daca si in ce masura “Timbrul de mediu” si “Programul de innoire a parcului auto” vor contribui la redresarea acestei situatii.

Productia nationala

 Aceasta a inregistrat in luna martie o scadere de 2% fata de luna precedenta, ceea ce face ca in primul trimestru al lui 2013 sa avem o crestere totala fata de 2012 de 24,3% (la volum total 107.686 unitati), cifra datorata in exclusivitate productiei de autoturisme +32,7% (volum total 107.684 unitati) dar si o scadere completa a productiei de vehicule comerciale.

Volumele cele mai mari la 3 luni le inregistreaza Dacia Duster (34.194 unitati), urmat de Dacia Sandero (27.301 unitati), Dacia Logan (24.045 unitati) si Ford B-MAX (22.144 unitati).

Exportul

La acest capitol inregistram pe primele 3 luni din 2013, o crestere generala de 12%, comparativ cu aceasi perioada din anul trecut, volumul total fiind de 89.709 unitati.

Aceasta crestere se datoreaza in exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un + 19,1%. In ceea ce priveste vehiculele comerciale, in absenta productiei, nu au fost nici volume la export.

Cel mai exportat model in luna martie, a fost Dacia Duster (12.089 unitati), urmat de Sandero (9.389 unitati) si B-MAX (8.560 unitati), ordinea fiind aceeasi si pe total an 2013.

Vanzarile

Vanzarile de autovehicule au scazut insa cu 6,6% fata de aceeasi perioada din 2012, autoturismele inregistrand o scadere de 7%.

La autoturisme, pe primul trimestru din 2013 top-ul pe marci este format de Dacia, cu 3.622 unitati vandute (28,1% din total), urmata de Volkswagen (1423 unitati / 11,1%), Skoda (1163 unitati / 9%), Renault (783 unitati / 6,1%), Ford (725 unitati / 5,6%), si Hyundai (628 unitati / 4,9%).

Analizand segmentarea pe clase, se remarca faptul ca, la inceput de an, doar clasele B (sub-compact), C (compact) si monovolum sunt pe plus. Toate celelalte sunt pe minus, cu scaderi cuprinse intre 5% si 36%.

In functie de tipul de combustibil, se remarca in primul trimestru din 2013 o scadere a vanzarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung la 59% din piata, fata de 61,7% cat se inregistra in aceeasi perioada a anului trecut.

Un alt aspect este faptul ca pentru 6 din primele zece marci motorizarile diesel reprezinta peste 70% din vanzari, situatie care se repeta si in cazul analizei pe modele (aici segmentarea este si mai puternica, 4 dintre modele avand un procent de peste 80% din vanzarile respectivei marci).

In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare (LCV+ minibuse), se observa o scadere ceva mai mica a pietei (-2%), dar si faptul ca primele trei marci (Dacia, Ford si Volkswagen), reprezinta impreuna peste 50% din piata.

Evolutia pietei 2013

Timbrul de mediu si Programul Rabla, ar trebui sa stimuleze (intr-o buna masura) vanzarile catre persoanele fizice, in timp ce limitarea deductibilitatii amortizarii, dimpotriva, sa puna presiune pe vanzarile catre persoanele juridice, spun reprezentantii APIA.

In ceea ce priveste impactul Programului “Rabla”, acesta este controversat, deoarece el prezinta atat elemente de impact pozitiv, dar si negativ.

Astfel, impactul favorabil este dat de mecanismul de derulare menit sa elimine tezaurizarea tichetelor si blocarea programului (cum s-a intamplat anul trecut, iar cel defavorabil, de cuantumul total al beneficiului pentru achizitia unei masini, care este mai mic decat cel anul trecut si de demararea intarziata a programului (efectiv, luna mai/iunie).

Pe de alta parte, limitarea deductibilitatii amortizarii va afecta in mod cert achizitiile de autovehicule ale persoanelor juridice, fapt ce poate anula, intr-o buna masura mult asteptatul impact pozitiv asupra pietei al celorlalte doua initiative (“timbrul de mediu” si „Programul rabla”).