Studiu: Ce face ca un serviciu financiar să devină de succes

Serviciile financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile dispun de un potenţial imens de a creşte gradul de acoperire al serviciilor financiare şi uşurinţa de utilizare pentru clienţii din întreaga lume, în special pentru cei din ţările emergente, arată raportul EY Decoding mobile financial services – Innovation and collaboration to drive growth.

 
 

Pentru instituţiile financiare, serviciile financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile pot ajuta la deservirea unei pieţe vaste, care altfel ar fi de neatins din cauza costurilor mari ale infrastructurilor fizice. Pentru operatorii de telecomunicaţii, astfel de servicii acţionează ca flux suplimentar de venituri şi stimulează dezvoltarea de servicii cu vânzări încrucişate.

"Zona serviciilor financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile se situează în vârful aisbergului digital. În următorii doi până la cinci ani, ne aşteptăm să vedem schimbări majore la nivel global asupra modulului în care se derulează operaţiunile bancare, pe măsură ce furnizorii din telecomunicaţii şi instituţiile financiare vor folosi mobilitatea ca platformă de creştere. Având în vedere competenţele complementare şi infrastructurile existente, aceştia sunt bine-poziţionaţi pentru a colabora, pentru a genera sinergii şi inovaţie pentru serviciile financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile şi pentru a satisface cerinţele în schimbare ale clienţilor", spune Aurelia Costache, Financial Services Advisory Leader EY România.

Serviciile financiare cu cel mai mare potenţial de a se desfăşura prin intermediul platformelor mobile
Conform raportului, categoria plăţi mobile a cunoscut cea mai înaltă rată de adopţie până acum, dar şi alte zone de servicii au început să prindă avânt. Serviciile financiare de creditare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile au înregistrat o creştere majoră în ultimii ani pe fondul parteneriatelor strategice încheiate între instituţii financiare şi furnizori din zona de telecomunicaţii.

De asemenea, micro-finanţarea desfăşurată prin intermediul platformelor mobile începe să câştige teren, pe măsură ce atât instituţiile financiare cât şi cele nebancare intră în competiţie pentru oferirea de servicii de creditare de mici dimensiuni. Micro-finanţarea desfăşurată prin intermediul platformelor mobile permite instituţiilor financiare să ajungă la baza piramidei veniturilor prin creşterea bazei de clienţi. Pentru nou intraţii pe piaţă, se deschid căi precum crowdfunding-ul.

Creşterea din cadrul noului domeniu al serviciilor de asigurări desfăşurate prin intermediul platformelor mobile generează oportunităţi semnificative de colaborare inter-sectorială în domeniu – cele mai multe astfel de servicii fiind promovate pe piaţă de companii de telecom în parteneriat cu firmele de asigurări.

La nivel global, în rândul indivizilor care încă nu dispun de acces la sistemul financiar, aproximativ 620 de milioane locuiesc în ţări care au introdus noi cadre legislative sau care încurajează entităţile nebancare să activeze în domeniul serviciilor financiare. Cele mai multe astfel de ţări înregistrează un decalaj considerabil în nivelurile de penetrare şi incluziune a platformelor mobile în sistemele financiare. Analiza EY privind piaţa potenţială arată că aproximativ 434 milioane de astfel de persoane "nebancarizate" vor putea fi deservite prin intermediul serviciilor financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile în viitorul apropiat.

Securizarea serviciilor financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile
Dacă inovaţia din zona serviciilor financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile a generat o creştere a uşurinţei de utilizare în rândul consumatorilor şi a adoptării noilor servicii digitale, tot ea a generat noi provocări legate de confidenţialitate şi securitate. Exemplele recente de atacuri cibernetice reflectă dimensiunea daunelor care pot fi provocate organizaţiilor, de la daune financiare substanţiale la deteriorarea reputaţiei şi scăderea preţului acţiunilor, aşa cum subliniază raportul. Companiile nu numai că şi-ar putea pierde baza de clienţi, dar ar putea fi afectate de penalităţi din partea autorităţilor pentru neconformare la directivele de protejare a datelor clienţilor.

"Având în vedere schimbările din rândul preferinţelor şi nevoilor consumatorilor, organizaţiile trebuie să fie capabile să genereze un echilibru între uşurinţa de utilizare şi aspectele ce ţin de securitatea serviciilor financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile. În acest scop, măsuri de securitate precum folosirea de token-uri şi autentificarea barometrică par să aibă un impact puternic asupra industriei de plăţi digitale. Cunoaşterea detaliată a clientului, precum şi procedurile de împiedicare a spălării de bani şi de autentificare a tranzacţiilor vor rămâne un mijloc cheie de combatere a ameninţărilor cibernetice," spune Aurelia Costache.

România ocupă ultimul loc în Europa în privinţa numărului de persoane care folosesc mijloacele bancare mobile, cu o cotă de 22%, conform unui studiu efectuat recent de Ipsos la nivel european. Studiul arată că mai bine de 25% dintre respondenţii români declară că nu intenţionează să folosească astfel de servicii în anul următor. Prin comparaţie, la nivel european, aproximativ 47% dintre persoane folosesc servicii de mobile banking, în timp ce în SUA procentul atinge 53%.

În ultimii ani, la nivel global, trendul de „digitizare” a transformat preferinţele consumatorilor şi a contribuit la stabilirea unor aşteptări ridicate cu privire la livrarea serviciilor. Datorită uşurinţei de utilizare, pentru mulţi dintre aceştia platformele mobile devin principala opţiune atunci când vine vorba de interacţiunea cu furnizorii de servicii financiare. Generaţia „mobile first” este cea care va apela la aceste platforme ca principală metodă de interacţiune.

“Conform studiului EY, furnizorii de servicii financiare pot atinge o economie de 96% a costului pe tranzacţie efectuat prin canale mobile. Acest aspect, corelat cu rata înaltă de penetrare a telefoniei mobile în România sunt premisele pentru creşterea ratei de bancarizare în ţara noastră. În acest context, o abordare de tip „mobile first” este vitală pentru dezvoltarea viitoare a serviciilor financiare, iar telefonul mobil poate deveni platforma principală de livrare a acestora.

Vedem în piaţa din România bănci care au început să îşi dezvolte o strategie digitală şi să se gândească la modalităţi de colaborare între sectoare. Pe termen scurt-mediu, atât serviciile financiare tradiţionale, cât şi cele de tip mobile, vor continua să co-existe. În viitor însă, o abordare integrată din partea tuturor jucătorilor din piaţă – telecom, instituţii financiare, dezvoltatori de aplicaţii, vendori de platforme tehnologice – este esenţială pentru a asigura capitalizarea succesului actual al serviciilor financiare desfăşurate prin intermediul platformelor mobile şi pentru creşterea ratei acestuia,” declară Aurelia Costache.

Sursa: capital.ro