Retailerii și producătorii autohtoni de mobilier țin pasul cu brandurile internaționale

Forfotă, lume multă, producători care expun ultimele tendinţe în materie de mobilier. Târgurile de profil seamănă între ele. Nu însă şi expozanţii. De la an la an, aceştia sunt tot mai numeroşi şi creativi, în dorinţa de a ţine pasul cu brandurile mari.

Când vine vorba de concurenţă, companiile româneşti din sectorul mobilei au început să se gândească în primul rând la multinaţionale. Adică la acele companii cu putere financiară din străinătate, care îşi permit să se extindă şi să deschidă magazine proprii la nivel local. Anul acesta, la BIFE-SIM (14-18 septembrie), prezenţa s-a anunţat numeroasă şi aşa s-a şi întâmplat: peste 300 de firme participante şi 30.000 de metri pătraţi de suprafaţă expoziţională ocupată.

De altfel, în prima parte a acestui an, consumul intern de mobilă a crescut cu aproximativ 19%, iar impor­turile au avut un avans 20%, până la140 de milioane de euro. Din datele Asociaţiei Producătorilor şi Furni­zorilor de Mobilă (APMR) reiese că rata medie de profit pentru primele 40 de companii din domeniul mobilei este de 7,5%. Cifrele sunt încurajatoare, mai ales că, după ce retailerul suedez IKEA a deschis magazinul din Băneasa (Bucureşti), în urmă cu mai mulţi ani, s-a schimbat şi modul de a face business pentru producătorii şi retailerii români, care au început să anunţe mai des reduceri şi promoţii. Ca o paranteză, vânzările IKEA Group din anul financiar 2016 au ajuns la 34,2 miliarde de euro. Pentru România cifrele nu au fost făcute, încă, publice. Însă, în anul de catalog 2015 (septembrie 2014 – august 2015), compania a înregistrat o creştere a vânzărilor de 12,37%, la nivel local, comparativ cu anul de catalog anterior, peste creşterea medie a grupului.

În nevoia de a fi în pas cu marii vânzători de mobilă, retailerii locali precum Lem's, Casa Rusu sau Mobexpert au avut un plan alert de dezvoltare, au deschis magazine peste tot în ţară şi au dus piaţa la o valoare de aproape 750 de milioane de euro. „Piaţa de mobilă a crescut anul trecut cu 7,4%. Este normal să crească şi afacerile locale. Felul în care se dezvoltă piaţa depinde de abilitatea de a crea produsele pe gustul românilor. Totodată, retailul românesc de mobilier se dezvoltă în măsura în care brandurile îşi adaptează oferta la public. Sigur că există influenţe în designul de mobilier, însă casele românilor au nişte caracteristici la care e important să fie adaptată mobila, au un stil propriu, foarte orientat pe funcţionalitate, pe spaţii de depozitare“, a spus Adrian Rizea, director comerical Lem's.

Exporturi de peste 2 miliarde de euro

Iar ca să le meargă afacerile şi mai bine, companiile locale, cele care au şi producţie, s-au axat mult pe export. ”Exportul de cherestea al României este mai mare decât importul. Suntem unul dintre sectoarele profitabile ale României. Exporturile au ajuns la peste 2 miliarde de euro, importurile la 500 de milioane de euro. Soldul favorabil import-export este de peste 1,5 miliarde de euro în 2015”, a declarat Aurica Sereny preşe­dinta APMR, la evenimentul de deschidere al BIFE-SIM. 

Astăzi, între cele mai importante ţări unde companiile româneşti exportă mobilă se află Germania, Spania, Franţa, Austria, Italia şi Marea Britanie. Referitor la importuri, volumul cel mai mare vine din China.

”Industria românească de mobilier ţine pasul cu lumea, cu piaţa şi cerinţele unui nou stil de viaţă. Participarea internaţională la astfel de târguri arată că eforturile firmelor româneşti din ultimii ani de a se poziţiona corect pe piaţa externă. În 2015, ponderea exporturilor în totalul producţiei de mobilă a fost de 85%”, a mai spus Aurica Sereny. Aşa că, deşi activează într-o piaţă concurenţială, pe care o impart cu multinaţionalele, producătorii locali cresc mai ales pentru că vând la export.

Sursa: capital.ro