Responsabilul pentru aplicarea procedurii de atribuire a unui contract de achiziţie publică

În prezentul articol voi aborda problema persoanei responsabile pentru atribuirea unui contract de achiziţie publică. În cele ce urmează, voi simboliza prin OUG actul normativ care reglementează achiziţiile publice naţionale şi anume Ordonanţa de urgenţă a guvernului nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare, iar prin HG actul normativ Hotărârea de guvern nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a OUG cu modificările şi completările ulterioare.

            În practica achiziţiilor publice întâlnesc de multe ori afirmaţia că, persoana numită în baza actului administrativ al conducătorului autorităţii contractante, conform prevederilor art. 304 indice 1 din OUG, este singura persoană responsabilă cu aplicarea procedurilor de atribuire a unui contract de achiziţie publică. În cele ce urmează voi încerca să demostrez că există cel puţin două persoane care au atribuţii privind aplicarea procedurii de atribuire şi anume: persoana responsabilă numită administrativ, aşa cum este ea definită la art. 304 indice 1 din OUG şi preşedintele comisiei de evaluare a ofertelor.

            În primul rând ar trebui să studiem atribuţiile celor două persoane precizate mai sus. Atribuţiile persoanei numită administrativ în baza prevederilor art. 304 indice 1 din OUG, sunt reglementate la art. 3, alin. (1) din HG, unde la lit. d) se prevede că această persoană răspunde şi pentru “aplicarea şi finalizarea procedurilor de atribuire”.

În vederea evaluării ofertelor primite în cadrul unei proceduri de atribuire şi pentru atribuirea contractului de achiziţie publică, autoritatea contractantă numeşte printr-un act administrativ o Comisiei de evaluare a ofertelor. Conform prevederilor art. 72, alin. (1) din HG, “autoritatea contractantă va numi o persoană responsabilă cu aplicarea procedurii de atribuire, persoană care devine, totodată, şi preşedinte al comisiei de evaluare”. La aliniatul următor al aceluiaşi articol amintit, se prevăd atribuţiile comisiei de evaluare a ofertelor.

            Preşedinte al comisiei de evaluarea a ofertelor poate fi desemnată chiar persoana responsabilă numită administrativ în baza prevederilor art. 304 indice 1 din OUG.

            Dacă tot am amintit de comisia de evaluare a ofertelor aş atrage atenţia asupra câtorva dintre erorile pe care le fac autorităţile contractante:

  • În actul administrativ de numire a comisiei de evaluare şi a preşedintelui acesteia nu se precizează dacă acesta din urmă are sau nu are drept de vot.
  • În actul administrativ de numire a comisiei de evaluare nu se nominalizează membri de rezervă pentru membrii comisiei de evaluare.
  • Nesemnarea raportului procedurii de către preşedintele comisiei de evaluare fără drept de vot.
  • Lipsa procesului verbal de deschidere a ofertelor.
  • Lipsa procesului verbal de evaluare a ofertelor atât din punct de vedere tehnic, cât şi din punct de vedere financiar.
  • Lipsa solicitărilor de clarificări atunci când comisia întâlneşte un preţ neobişnuit de scăzut, aşa cum este acesta definit la art. 202 din OUG.
  •  

    Laurenţiu Bogdan NOVĂCESCU

    Expert Achiziţii Publice