Razbunarea "Rablei": Cum si-au luat teapa dealerii auto cu tichetele de la Guvern

Razbunarea "Rablei": Cum si-au luat teapa dealerii auto cu tichetele de la Guvern

Dacia, Ford si ceilalti dealeri de masini noi din Romania nu mai vor sa auda de Programul Rabla. Dupa ce s-au infruptat din plin din ajutorul vadit anti-concurential oferit de stat prin tichetele de casare, vanzatorii de masini noi se plang acum ca oamenii nu mai vor sa mai cumpere automobile, in asteptarea unor chilipiruri.

A trecut vremea cand dealerii auto vindeau masinile ca painea calda prin Programul Rabla. Statul oferea o prima, firmele mai veneau si ele cu un discount, iar cumparatorii stateau la coada sa isi cumpere masini. De ceva vreme, Programul Rabla s-a intors impotriva dealerilor.

“Acum Rabla are un volum mic de vouchere si a creat un fenomen de asteptare. O piata neagra care face mai mult rau decat bine”, a spus Constantin Stroe, fost director al Dacia si actualul presedinte al ACAROM (Asociatia Constructorilor de Automobile din Romania) pentru Capital.ro  

In opinia acestuia, atunci cand progamul se va termina, producatorii vor avea mari probleme in a mai vinde masini noi.   

“Daca astazi dai unui om o masina mai ieftina cu 1.500 de euro, el se obisnuieste asa. Cand se va termina programul constructorii vor trebui sa vanda la un pret atat de mic incat nu vor mai avea niciun produs sau ar urca pretul si clientul nu ar mai cumpara” a declarat acesta.

Dealerii auto si-au luat o super teapa pentru ca au venit cu oferte excusiv pentru Rabla. Se asteptau ca statul sa aloce mai multi bani si sa le salveze, astfel, afacerile. Numai ca Guvernul Ponta e cu buzunarele peticite si n-a mai avut finantare.   Astfel s-a ajuns la un adevarat scandal cand tichetele pe 2013 au fost trimise la REMAT-uri. 

"Oamenii au stat la coada si doar putini au fost cei care au prins tichete. Au fost prea putine pentru numarul mare de solicitari", a explicat analistul Razvan Marinescu.

Desi s-a majorat valoarea voucherului de la 3.800 de lei, cat a fost in anii precedenti, la 6.500 de lei in acest an, s-a diminuat numarul de vouchere alocate, de la 190.000 in anul 2010, la 20.000 de tichete in 2013, din care 17.000 sunt pentru persoanele fizice si 3.000 pentru institutiile publice care detin autovehicule mai vechi de 5 ani.  

Potrivit unei analize Auto.ro, bugetul alocat programului pentru innoirea parcului auto din acest an are o valoare de 30 milioane de euro, de aproximativ 6 ori mai mic decat bugetul alocat programului in anul 2010, in valoare de 172 milioane de euro. 

Toata lumea, cu ochii pe Guvern   

La aceasta ora, programul Rabla a ajuns in coada de peste. Pentru persoanele fizice nu mai sunt tichete, iar pentru institutii, cererea nu este pe masura asteptarilor.  

Autoritatile au fost nevoite sa prelungeasca cu o luna, pana pe 31 octombrie, termenul de depunere a dosarelor pentru persoanele juridice si institutii publice care vor sa obtina finantare.

Pana in prezent, AFM a inregistrat un numar de 1.170 de dosare depuse de catre persoanele juridice si institutiile publice. Putin fata de asteptarile de la inceputul anului.  

“Toata lumea asteapta acum ca Guvernul sa ia o decizie. Ori aduce mai multe tichete pentru populatie, ori inchide programul. Cert este ca vanzarile stagneaza, pentru ca lumea asteapta sa vada daca isi mai poate lua o masina cu tichete sau nu”, a explicat analistul Razvan Marinescu.

Ministrul Mediului, Rovana Plumb, a declarat recent ca ministerul nu in calcul o suplimentare a tichetelor pentru Programul 'Rabla'.  

"Luam in calcul orice varianta posibila numai cand vom vedea cum functioneaza si care sunt rezultatele acestui program, dar si in functie de veniturile pe care institutia financiara, respectiv Administratia Fondului de Mediu, le va avea disponibile", a spus aceasta.

Cum statul nu mai are de unde sa sustina financiar proiectul, producatorii si dealerii auto spun ca mai bine este oprit, decat sa se prelungeasca asteptarea.   Intre timp, vanzatorii de masini vechi profita atat de problemele cu Rabla cat si de modul defectuos in care a fost conceputa noua taxa auto.

Conform unei analize Auto.ro, 52% din totalul autoturismelor inmatriculate in Romania in primele 8 luni ale anului in curs sunt mai vechi de 10 ani.  

In primele 8 luni ale acestui an s-a inregistrat o crestere cu 22% a numarului de masini inmatriculate in Romania,totalizand 184.200 de unitati, comparativ cu perioada similara a anului trecut.

147.600 dintre acestea sunt masini second hand si doar 36.600 masini noi. Din totalul autoturismelor inregistrate in acest an, 52% sunt mai vechi de 10 ani. 

“Adoptarea timbrului de mediu a avut un impact direct asupra structurii importurilor de masini second hand. Ponderea ridicata a autoturismelor vechi este un rezultat al modului in care este conceputa aceasta taxa, dar si a puterii scazute de cumparare a populatiei din Romania”, a declarat Sergiu Gamureac, director executiv Auto.ro.    Datele oficiale releva ca, prin Programul 'Rabla', derulat anual din 2005 si pana in prezent, au fost casate 459.775 autoturisme uzate si au fost achizitionate 225.869 autoturisme noi.  

Rezultatele Programului Rabla 2005-2012

459.775 de masini casate
225.869 de masini noi
Sursa: Administratia Fondului pentru Mediu

Incasari din timbrul de mediu

ianuarie-aprilie 2013: 239 milioane de lei
din care despagubiri de achitat: 183 milioane de lei
Sursa: Administratia Fondului pentru Mediu