Raportul anual final în achiziţii publice.

            În prezentul articol voi aborda problema raportului anual privind contractele atribuite în anul anterior. În cele ce urmează, voi simboliza prin OUG actul normativ care reglementează achiziţiile publice naţionale şi anume Ordonanţa de urgenţă a guvernului nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare, iar prin HG actul normativ Hotărârea de guvern nr. 925/2006 pentru aprobarea normelor de aplicare a OUG cu modificările şi completările ulterioare. De asemenea, voi simboliza prin “HG mijloace electronice” actul normativ Hotărârea de guvern nr. 1660/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii, cu modificările şi completările ulterioare.

Cine trebuie să întocmească şi să transmită raportului anual privind contractele atribuite în anul anterior?

            Conform prevederilor Cap. IX “Monitorizarea atribuirii contractelor de achiziţie publică” din HG, autorităţile contractante au obligaţia transmiterii în format electronic , conform formatului standardizat care se pune la dispoziţie prin intermediul SEAP, către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice (ANRMAP) a unui raport anual privind contractele atribuite în anul anterior.

Care este termenul de transmitere al raportului anual privind contractele atribuite în anul anterior?

            Raportul anual se transmite de către autorităţile contractante cel mai târziu până la data de 31 martie a fiecărui an.

Cum se activează raportul pentru completare şi transmitere?

            După autentificarea în SEAP a persoanei responsabile cu achiziţiile publice, aceasta alege opţiunea Centralizator rapoarte din meniul principal Administrare. Aici, prin apăsarea butonului Adaugă se va genera într-o primă variantă raportul. SEAP oferă următoarele butoane active până la finalizarea raportului: salvare, tipărire şi trimitere raport. Butonul de salvare oferă posibilitatea de salvare provizorie a variantei raportului până la finalizarea acestuia. Butonul de tipărire oferă posibilitatea de tipărire a raportului după finalizarea acestuia. În această variantă raportul poate fii listat şi transmis spre avizare şi aprobare conform procedurii interne existente în cadrul autorităţii contractante.

Înainte de a lista raportul, în conţinutul acestuia se poate introduce text prin opţiunile oferite de Adobe Reader: Tools / Sign / Add text. Prin intermediul acestor opţiuni responsabilul cu achiziţiile publice din cadrul autorităţii contractante poate insera în cadrul raportului texte precum: întocmit . . ., avizat . . ., aprobat . . . s.a.m.d.

După avizarea şi aprobarea raportului, acesta se poate transmite în format electronic prin activarea butonului trimitere raport.

Care este conţinutul raportului anual?

            Raportul anual privind contractele atribuite în anul anterior conţine un număr de 28 de coloane. Rândurile raportului conţin informaţii referitoare la:

  • Tipul contractelor: de furnizare, de servicii, de lucrări.
  • Cumpărările directe (art. 19 din OUG).
  • Acordurile-cadru atribuite de către autoritatea contractantă, care sunt defalcate pe tipurile de contracte.
  • Contractele subsecvente din cadrul acordurilor-cadru, defalcate pe tipurile de contracte.
  • Coloanele raportului conţin informaţii referitoare la:

  • Numărul total de contracte de achiziţie publică atribuite, defalcate pe proceduri desfăşurate online şi offline, iar în cadrul acestora un loc aparte îl au cele cu finanţare externă.
  • Valoarea totală a contractelor exprimată în moneda RON şi în moneda EURO, iar în cadrul acestora un loc aparte îl au cele cu finanţare externă, defalcate pe proceduri desfăşurate online şi offline.
  • 3.     Numărul de contracte atribuite unor ofertanţi (operatori economici) cu rezidenţă în afara României.

    4.     Procentul de atribuire online, este ultima coloană a raportului.

    Fiecare dintre coloanele raportului sunt defalcate în “Total din SEAP” şi în “Total declarat”, permiţând astfel responsabilului cu achiziţiile publice să declare numărul de contracte şi valoarea acestora în mod real faţă de cea există în SEAP.

    Ce reprezintă ultima coloană procentul de atribuire online din cadrul raportului?

                Raportului anual privind contractele atribuite în anul anterior se întocmeşte cu scopul de a demostra ANRMAP atingerea pragului exprimat în procent prevăzut la Cap. VIII indice 1 din HG mijloace electronice. Începând cu data de 10 martie 2010 autoritaţile contractante au obligaţia de a utiliza mijloacele electronice pentru aplicarea procedurilor de atribuire şi pentru realizarea achiziţiilor directe, care se materializează într-un anumit procent din valoarea totală a achiziţiilor publice finalizate de aceastea în cursul anului respectiv (este vorba de prevederile art. 66 indice 1 din HG mijloace electronice).

                Acest procent pe care autorităţile contractante sunt obligate să îl realizeze este destul de atractiv pentru operatorii economici, astfel încât să fie rentabil din punct de vedere al costurilor acelor operatori economici, să se înregistreze în SEAP, să îşi definească Catalogul electronic de produse/servicii/lucrări şi să îşi achiziţioneze proceduri de atribuire, astfel încât să intre în competiţie cu concurenţa pentru câştigarea contractelor de achiziţie publică.

                În cazul în care autorităţile contractante nu îşi ating procentul de realizare a procedurilor de atribuire a contractelor de achiziţie publică prin mijloace electronice, legiuitorul a prevăzut şi o sancţiune. Este vorba de o sancţiune a cărei sumă este cuprinsă între 10.000 lei şi 35.000 lei.

    Ce reprezintă valoarea totală a achiziţiilor publice pe care o autoritate contractantă o finalizează în cursul unui an calendaristic?

    Valoarea anuală totală a achiziţiilor publice efectuate prin mijloace electronice se determină prin cumularea valorii tuturor contractelor atribuite prin intermediul:

  • Procedurilor de licitaţie deschisă, de licitaţie restrânsă şi de cerere de oferte, aplicate integral prin mijloace electronice;
  • Licitaţiei electronice (faza finală de Licitaţie Electronică), astfel cum este prevăzută această modalitate specială de atribuire a contractului de achiziţie publică la Cap. IV, secţiunea a 3-a din OUG;
  • Achiziţiei directe, astfel cum este prevăzută la art. 19 din OUG, dacă aceasta este realizată prin intermediul Catalogului electronic de produse/servicii/lucrări.
  • Legiuitorul obligă autorităţile contractante să realizeze atribuirea contractelor de achiziţie publică prin utilizarea mijloacelor electronice, prin utilizarea SEAP-ului. Este evident că, nu toate procedurile de atribuire a unui contract de achiziţie publică nu pot fi desfăşurate prin mijloace electronice. Pentru aceasta a fost definită în legislaţia naţională a achiziţiilor publice, faza finală Licitaţie Electronică. Atunci când autoritatea contractantă aplică o procedură de atribuire a unui contract de achiziţie publică în afara SEAP (procedură offline), legiuitorul îi acordă şansa să realizeze procentul obligatoriu prin utilizarea unei proceduri speciale de atribuire: faza finală de Licitaţie Electronică.

    O altă şansă în realizarea procentului obligatoriu este achiziţia directă prin utilizarea Catalogului electronic de produse/servicii/lucrări, mai ales că pentru această modalitate de atribuire a unui contract de achiziţie publică, achiziţia directă nefiind o procedură, pragurile de la art. 19 din OUG au fost majorate substanţial.

    Ce reprezintă coloanele numărul/valoarea din SEAP sau declarat din raportul anual?

                Când definiţi pentru prima dată raportul anual, SEAP vă oferă informaţii referitoare la procedurile de atribuire realizate online prin intermediul SEAP-ului sau offline în afara SEAP-ului şi vă permite să declaraţi alte valori dacă cele existente în SEAP nu corespund realităţii.

    Sunt cazuri în care autoritatea contractantă a atribuit un contract de achiziţie publică, dar din anumite motive bine întemeiate contractul de achiziţie publică nu a mai fost finalizat. Am în vedere desele cazuri din achiziţiile directe, în care, din diverse motive, bine justificate din partea autorităţii contractante, unele achiziţii directe nu se realizează în realitate. Motivele nefinalizării unei achiziţii directe pot fii multiple. De exemplu: refuzarea mărfii din partea autorităţii contractante în momentul recepţiei, din diverse motive tehnice.

    Dacă achiziţia directă refuzată a fost finalizată anterior refuzului, în cadrul SEAP-ului (online), atunci refuzul nu este recunoscut de către SEAP. La prima definire a raportului anual, SEAP vă oferă informaţii în coloana “Din SEAP” în baza achiziţiilor finalizate, inclusiv a celor refuzate, urmând ca responsabilul în achiziţii publice din cadrul autorităţii contractante să declare un al număr de contracte şi o altă valoare a acestora în coloana “Declarat”.

    Pentru a avea justificarea declarării în raportul anual a unui alt număr de contracte de achiziţii publice şi a unei alte valori, responsabilul în achiziţii publice trebuie să efectueze o corecţie informativă în SEAP.

                Am precizat că este vorba de o corecţei informativă, întrucât SEAP nu o va putea prelua în raportul anual, indiferent de momentul în care se efectuează corecţia: înainte de definirea raportului ori ulterior definirii acestuia. Important este faptul ca, responsabilul cu achiziţiile publice din cadrul autorităţii contractante să efectueze corecţia, dacă este cazul şi să declare valorile reale.

     Laurenţiu Bogdan NOVĂCESCU

    Expert Achiziţii Publice