Piata radio din Romania se mentine la 11 milioane de ascultatori

Piata radio din Romania se mentine la 11 milioane de ascultatori

Piata de radio se mentine la acelasi nivel ca numar de ascultatori (peste 11 milioane), conform studiului de Audienta Radio, realizat de companiile IMAS si GfK Romania sub egida Asociatiei pentru Radio Audienta (ARA) si facut public la 19 ianuarie 2015.

Ca urmare a licitatiei desfasurate in anul 2011, IMAS – Marketing si Sondaje SA si GfK Romania – Institut de Cercetare de Piata SRL au desfasurat in perioada 01 septembrie – 21 Decembrie 2014, valul de toamna al Studiului de Audienta Radio.

Masurarea audientei radio se realizeaza folosind un mix de metode de culegere a datelor: intervievarea prin telefon (atat fix, cat si mobil) si intervievarea face-to-face (metodologie aplicata doar pentru o parte din interviurile realizate in mediul rural). In urban, 65% dintre intervievati sunt contactati pe telefonul mobil, diferenta de 35% fiind intervievati prin intermediul retelelor fixe de telefonie.

O analiza a indicatorilor de audienta inregistrati in 2014 releva ca piata de radio se mentine la acelasi nivel ca numar de ascultatori (peste 11 milioane), acest numar reprezentand 64% din intreaga populatie de peste 11 ani din Romania. Asadar, nu exista fluctuatii pe tot parcursul anului 2014.

In tabelele de mai jos, prezentam valorile pe valuri ale principalului indicator de audienta (calculat la un volum de esantionare de peste 9400 de respondenti), inregistrate pentru anii 2014 si 2013.

Tabelul 1. SAR 2014

  Valul de primavara (13 ianuarie – 27 aprilie 2014) Valul de vara (28 aprilie – 17 august 2014) Valul de toamna (01 septembrie – 21 decembrie 2014)
Ascultatori de radio (procent) 62,4% 64,2% 63,4%
Ascultatori de radio (mii persoane) 11.104,5 11.438,6 11.291,1

Pe parcursul anului 2014 nu se inregistreaza fluctuatii de audienta la nivel national.

Tabelul 2. SAR 2013

  Valul de primavara (14 ianuarie -28 aprilie 2013) Valul de vara (29 aprilie – 18 august 2013) Valul de toamna (02 septembrie – 22 decembrie 2013)
Ascultatori de radio (procent) 60,5% 62,1% 62,7%
Ascultatori de radio (mii persoane) 11.483,6 11.789,1 11.885,9


Pe parcursul anului 2013 nu se inregistreaza fluctuatii de audienta la nivel national.

N.B. Procentele din tabele sunt rezultatele masurarii directe prin ancheta sociologica pe baza de chestionar. Numarul de ascultatori in mii persoane este rezultatul extrapolarii acestor procente la intreaga populatie cu varsta de peste 11 ani, conform formulei de mai jos:

Singura scadere in numarul de ascultatori radio s-a inregistrat in 2013, insa aceasta scadere a avut loc natural, ca urmare a scaderii populatiei Romaniei, conform datelor Recensamantului Populatiei si al Locuintelor 2011.
Insa indicatorul de audienta in procente a inregistrat o usoara crestere in valurile de masurare din anul 2014 fata de 2013.

Interpretarea acestor rezultate la nivelul populatiei Romaniei cu varsta de peste 11 ani se face conform formulei de mai sus. In aceasta formula, populatia de referinta luata in calcul este de 18.969.564 persoane pentru anul 2013, respectiv 17.808.907 persoane pentru anul 2014, in conformitate cu datele oficiale comunicate de INS. (cifra de populatie pentru anul 2014 este rezultatul Recensamantului Populatiei si al Locuintelor 2011)

Datorita schimbarilor in comportamentul de ascultare radio, Comitetul Tehnic ARA a introdus, incepand cu valul de toamna din anul 2014, o noua varianta de raspuns ”mai mult de un post de radio ascultat”, pentru intrebarea ”ce post de radio ati ascultat pentru cel putin 5 minute, indiferent daca ati ascultat la un aparat de radio, la televizor, pe Internet, pe telefonul mobil, pe iPod, etc.?”.

Aceasta categorie a adunat aproape un milion de oameni (aproximativ 8% in market share), cifra ce reprezinta ascultatori ce declara ca au ascultat mai multe posturi de radio, dar nu pot preciza nici ordinea in care le-au ascultat si nici durata de ascultare a acestora.

Mentionam, de asemenea, ca introducerea acestei categorii a influentat cota de piata aferenta radiourilor masurate, insa nu a influentat variatia indicatorilor de audienta generala. Comitetul Tehnic ARA va dezbate in intalnirile viitoare in ce masura introducerea acestei variante ofera pietei de radio date cat mai apropiate de comportamentul ascultatorului de radio.