Motorul retailerilor farma. Cum se deosebesc in online Dona, Sensiblu, Catena si Help Net

dona, sensiblu, help net, retaileri farmaceutici, farmacii

Concursurile reprezinta principalul generator de conversatii privind activitatea lanturilor farmaceutice, cele organizate pe conturile de Facebook ale brandurilor reprezintand teme “fierbinti” de discutie pentru onlineri.

Daca perioadele fara concursuri strang in medie doar cateva zeci de mentiuni saptamanale pentru fiecare brand farmaceutic, saptamanile in care au loc concursuri se pot lauda cu sute de comentarii primite din partea consumatorilor.

Spre exemplu, Dona reuseste sa genereze intr-un interval de 2 saptamani (7-21 octombrie 2014) un numar de aproximativ 1.400 de conversatii referitoare la un concurs, userii fiind atrasi de premiile constand in 3 kit-uri Novophane impotriva caderii parului.    

Raportandu-ne insa strict la o perioada in care nu exista concursuri in desfasurare (24 septembrie-6 octombrie 2014), Dona aduna, prin intermediul sfaturilor de sanatate, recomandarilor si ofertelor de produse un numar de doar 20 de mentiuni in intervalul monitorizat.

Cu 131 de conversatii inregistrate, Catena este insa brandul care se poate lauda in perioada supusa spre analiza (24 septembrie-6 octombrie 2014) cu cele mai multe mentiuni din mediul online ce nu privesc concursurile.  

Important de mentionat este faptul ca 3 sferturi din totalul conversatiilor Catena sunt generate de catre brand, comunicarea fiind una constanta, ce acopera mai multe arii de interes: de la promotii, reduceri si testari gratuite de produse, la stiri din domeniul medical si posturi ce promoveaza anumite produse. Nu lipsesc nici mesajele referitoare la disponibilitatea ginecologului si a farmacistului Catena pe chat-ul sexsafe.ro, ca de altfel nici implicarea Catena Racing Team in diferite competitii sportive ce sustin anumite cauze.    

Ca si in cazul Dona, interactiunea directa cu fanii este prezenta doar la nivelul conversatiilor ce vizeaza concursuri, premiile concursului desfasurat in cadrul farmaciilor (constand in aproape 8.000 de carucioare de cumparaturi) fiind cele care au starnit interesul fanilor paginii Catena.    

Spre deosebire de Dona si Catena, cea mai mare parte a mentiunilor inregistrate de Centrofarm vizeaza promovarea produselor cosmetice. Sunt de asemenea comunicate in intervalul 24 septembrie-6 octombrie 2014 lansarea Farma Drive Centrofarm, campania nationala de dermoanaliza si prezenta Centrofarm la Wellness show. In cazul acestui brand, mentiunile apartinand consumatorilor ajung la 45% din totalul celor inregistrate in cele doua saptamani analizate.      

Sensiblu este retailerul care alege sa nu puna accentul pe comunicarea noilor produse ori a celor aflate la promotie. In intervalul monitorizat, comunicarea este axata pe promovarea proiectelor brandului: sustinerea Roots Revival Romania, Colors of Maria si programul fundatiei Sensiblu, prin care sunt oferite servicii de consiliere gratuite si gazduire in adapost femeilor si copiilor victime ale violentei domestice.    

Catena si Dona nu sunt singurele branduri care isi promoveaza contant produsele, Ropharma concentrandu-se la randul sau pe acest tip de abordare, accentul fiind insa in acest caz pus pe suplimente.    

Mesajele centrate pe teme generaliste, dar structurate sub forma de sfaturi de la specialisti, caracterizeaza strategia de comunicare a Help Net: plimbarile in natura ca modalitate de relaxare, muzica – stimulent al eliberarii hormonilor fericirii. Grija fata de pacient este subliniata prin lansarea aplicatiei mobile Help Net pe Android, care furnizeaza o lista utila cu spitale si clinici, precum si un modul cu sfaturi de prim ajutor pentru bebelusi.    

„Analizand brandurile apartinand retailului farmaceutic, se constata o abordare distincta a consumatorului pentru fiecare in parte. Daca Dona atrage in primul rand prin concursuri cu premii in produse si recomandari, Catena opteaza pentru o comunicare care atinge toate tipurile de consumatori: sfaturi avizate pe site dedicat, concurs in farmacii, promotii, recomandari de produse si sfaturi medicale. Centrofarm si Ropharma se distring ca specialisti in domeniul cosmeticelor si, respectiv, parafarmaceuticelor, in timp ce Sensiblu, ca sustinator al valorilor autohtone si al cauzelor sociale. Helpnet este brandul care se pozitioneaza insa ca un prieten care isi cunoaste publicul si ii este mereu alaturi cu sfaturi si recomandari”, afirma Ioana Bogus, Client Service Manager Exact Cercetare si Consultanta.    
„Tot referitor la recomandarile si sfaturile farmacistului, noi utilizam cu succes pentru clientii nostri instrumentul de Mystery Shopping in vederea evaluarii gradului de aplicare a standardelor impuse la nivel central”, adauga Ioana Bogus.  

Analiza a fost realizata cu ajutorul ZURF, instrument detinut de Exact Cercetare & Consultanta, ce  monitorizeaza conversatiile din mediul online in timp real, oferind in acelasi timp si un istoric al acestora. ZURF contribuie astfel atat la masurarea impactului pe care temele de pe agenda zilnica le au in mediul online, cat si descoperirea trendurilor de comunicare din diferitele platforme (Facebook, Twitter, Youtube, forumuri, bloguri etc).

Specializata in domeniul cercetarii de piata, al sondajelor de opinie si al consultantei in marketing, EXACT Cercetare si Consultanta ofera o gama completa de metode, tehnici si instrumente de cercetare pentru studii cantitative si calitative.