LED la 2% din pret: Eroarea banala care poate falimenta un retailer online

LED la 2% din pret: Eroarea banala care poate falimenta un retailer online

Un magazin online este obligat in premiera pentru Romania sa le livreze clientilor care l-au dat in judecata cate un LED la 49 de lei bucata, adica la 2% din valoarea lui. Chiar daca nota de plata pentru "promotia" involuntara nu il falimenteaza pe retailerul in cauza, aceasta se propaga ca o unda de soc in toata piata. Ce impact va avea precedentul creat asupra comertului electronic autohton?

25 de clienti au dat in judecata anul trecut compania Corsar Online, care opereaza magazinul Cel.ro. Asta dupa ce retailerul a refuzat sa le livreze televizoarele scoase la vanzare pe site cu doar 49 de lei. Desi proprietarii si angajatii companiei au incercat sa dea vina pe o “eroare informatica”, Cel nu a reusit sa scape.

Judecatoria Sectorului 3 a decis recent ca firma sa le livreze clientilor televizoarele la suma promisa pe site, chiar daca acestea valoreaza de 50 de ori mai mult, adica 2.500 de lei.

"Obliga parata sa predea reclamantilor numai cate un televizor marca Toshiba tipul LED40 Toshiba 40RL 938 Full HD. Obliga parata sa plateasca reclamantilor 1770,75 lei, cheltuieli de judecata", se mentioneaza in decizia instantei din 30 aprilie 2014.

Promotia, ajunsa dintr-o eroare informartica pe site-ul retailerului, plus cheltuielile de judecata il costa pe acesta aproape 14.000 de euro.

"Nu ma asteptam ca acest caz sa treaca de faza de scandal online. Televizorul costa normal 2.500 de lei si intr-adevar aveau o eroare pe site, chiar vizibila in print screen-uri. O eroare de baza de date, de la cel care a introdus preturile – mai mult ca sigur", spune blogger-ul Dan Dragomir.

El considera ca Cel.ro a gresit si mai mult pentru ca a refuzat orice discutie privind aceasta oferta si a trimis un e-mail ca toate comenzile sunt anulate si ca pentru deraj ofera clientilor un voucher de 5% pentru alte comenzi.

"Intr-un caz relativ similar, Emag a livrat clientilor produsele la pretul afisat pe site. Un mod mult mai politicos de a-si cere scuze", apreciaza Dragomir.

Sfasiat de lupi

Pe de alta parte, un alt blogger, Razva Baciu, atrage atentia ca o astfel de decizie a instantei poate falimenta un retailer online mai mic.

"Sa zicem ca intr-o seara vreau sa fac o reducere la un model de camera si scad pretul de la 900 lei la 800 lei. Obosit fiind, scriu 80 lei in loc de 800. inchid laptop-ul si ma culc", descrie bloggerul un scenariu imaginar.

"A doua zi, ma trezesc si constat cu surprindere ca am 200 de comenzi prin puterea social media. In acest moment, se pare ca as fi obligat sa livrez cele 200 de camere la pretul de 80 lei. Acest lucru m-ar falimenta. Ar trebui sa aduc bani de acasa si as combina treaba asta si cu un credit. Lupii ar sari pe mine si m-ar sfasia. Amenintarile cu OPC-ul si judecata suprema ar curge ca o ploaie torentiala de vara", continua Baciu.

El adauga ca nu cunoaste exact povestea celor de la Cel.ro, dar ca probabil au resursele sa supravietuiasca. Baciu pune insa problema magazinelor mai mici, in cazul carora o astfel de greseala provocata de oboseala ar putea fi fatala.

Acesta considera ca s-a ajuns prea departe cu lupta impotriva sistemului. "<Nu au plata cu cardul? Nu au transport gratuit? Ce mare lucru? Cum se poate asa ceva?>Pai uite asa. Fiecare tranzactie cu cardul este taxata cu 2% de catre banca, transportul costa si el 2% (20 lei) din valoarea produsului", arata Baciu.

In plus, daca ai de inlocuit produsul in garantie costa inca 4% (curier cu retur) din valoarea produsului. In total 8%.

"Daca ai un adaos comercial de 10% esti mancat. Nu mai zic de alte cheltuieli conexe, explica Baciu. "Sunt ingrozit de perspectiva asta. O greseala intr-o seara si viata mea ar fi facuta flenduri de niste lupi. Da, stiu, ai gresit, plateste! Doar ca n-as distruge viata nimanui. As face o greseala in tabel… atata tot", conchide Razvan Baciu. 

Este putin probabil ca acest proces, cu un cost de circa 14.000 de euro, sa il afecteze foarte mult pe operatorul Cel.ro, avand in vedere ca anul trecut si-a dublat profitul la 760.000 de lei (peste 170.000 de euro), iar business-ul sau a crescut cu 25%, la 108 milioane de lei (25 milioane de euro).

Pe piata retailului online din Romania mai activeaza companii precum Emag, Evomag, Oktal, Market Online.