Factorii cheie care determină performanța unei companii IT

3Pillar Global, companie americană, prezentă în România cu birouri în Cluj-Napoca și Timișoara, a realizat un studiu în colaborare cu Universitatea din Maryland, pentru a determina care sunt factorii ce contribuie la dezvoltarea companiilor specializate în servicii IT și care sunt cele mai importante cerințe, din perspectiva clienților lor.

În urma studiului la care au participat peste 200 de companii, a rezultat un Indice pentru dezvoltarea de produse și soluții software – Product Development Success Index (PDSI).  

Au fost identificați șase factori care influențează performanța unei companii specializate în software, dintre care unul s-a detașat ca fiind decisiv - cultura organizațională:

  • Cultura organizațională care include abilitatea de a atrage și de a păstra în cadrul companiei personal foarte bine calificat, precum și capacitatea de a le oferi angajaților oportunități de dezvoltare profesională și programe corecte de recompensare și recunoaștere
  • Feedback-ul care se referă la frecvența cu care companiile solicită feedback de la clienții și utilizatorii finali pentru soluțiile şi produsele software lansate pe piață
  • Comunicarea atât între membrii echipelor comerciale şi tehnice, precum și în rândul grupurilor responsabile de dezvoltarea de soluții şi produse software
  • Personalul din cadrul companiei care se referă la mixul corect între personalul angajat și consultanți, dar si între personalul autohton şi angajații străini
  • Colaborarea care se referă la modul în care membrii echipelor se ajută reciproc şi pot depăși barierele ierarhice pentru a interacționa eficient
  • Monitorizarea timpului alocat/bugetat, adică indicatorii tradiționali folosiți pentru evaluarea proiectelor de dezvoltare software

Factorii de mai sus sunt validați în funcție de impactul pe care îl au asupra indicatorilor de performanță. Acest impact a fost stabilit pe baza modului în care profesioniștii cu un nivel de experiență ridicat, participanți la studiu, percep importanța factorilor respectivi în determinarea succesului unui proiect de dezvoltare software.

Cel mai important factor identificat s-a dovedit a fi cultura organizațională a companiei. Paradoxal, cel mai puțin relevant este monitorizarea timpului alocat. Provocarea principală, dincolo de pachetul salarial efectiv, constă în crearea de metode şi programe de HR extrem de bine definite pentru a recompensa şi recunoaște succesul”, subliniază Cătălin Ștef, Senior Vice-President 3Pillar Global.

Factorul la care companiile au înregistrat cel mai slab rezultat se referă la monitorizarea timpului alocat/buget, adică modul tradițional de a exersa controlul asupra banilor şi programului. Impactul acestui factor este relativ limitat asupra succesului dezvoltării de produse software. În urma studiului, au reieșit o serie de cerințe pentru companiile specializate în furnizarea de servicii IT:

  • Stabilirea unei culturi organizaționale în care conducerea companiei să încurajeze cu adevărat inovația şi să construiască un sistem care recompensează şi recunoaște realizările excepționale în domeniul inovației. Aceasta se poate dovedi o sarcină dificilă, dar reprezintă cel mai important element de luat în calcul pentru o companie care dorește să se bucure de succes în dezvoltarea de soluții şi produse software.
  • Companiile au nevoie să implementeze procese care sa le permită sa integreze continuu feedback-ul si informațiile colectate în următoarea versiune a soluției sau produsului dezvoltate pentru a avea cu adevărat impact în piață.
  • Îmbunătățirea comunicării dintre si în cadrul echipelor de dezvoltare, precum și între liderii tehnici și cei comerciali. Este, de asemenea, important ca obiectivele, inclusiv cele de business pentru produsele ce urmează sa fie dezvoltate, sa fie clare pentru echipele tehnice încă de la începutul procesului de dezvoltare. De asemenea, perspectiva de ansamblu este un element important
  • Folosirea de practici agile de dezvoltare software. Practicile agile solicită companiilor să se concentreze pe atingerea dimensiunilor critice identificate în acest studiu. Majoritatea companiilor folosesc cel puțin una dintre caracteristicile agile, dar merită efortul de a conduce o revizuire sistematică a modului iîn care reușesc să adere la setul complet al celor șase caracteristici identificate de acest studiu. Un alt aspect important relevant aici se referă la faptul ca organizațiile care au succes sunt mai deschise la utilizarea de practici agile decât cele care întâmpină dificultăți.
  • Evaluarea nivelului general de succes și concentrarea pe depășirea obstacolelor pentru a le permite să se propulseze mai repede atunci când vine vorba despre dezvoltarea de soluții şi produse software și tehnologii. Pentru aceasta, companiile trebuie sa înceapă cu obținerea angajamentului intern, să continue cu implicarea resurselor necesare pentru dezvoltarea de produse, respectiv să încheie cu dezvoltarea structurii de personal corecte şi a setului de competențe necesare.