Dezvoltatori mai precauti. Cum va primi piata mall-urile asteptate in acest an

Dezvoltatori mai precauti. Cum va primi piata mall-urile asteptate in acest an

6 centre comerciale mari vor fi livrate in acest an, dintre care 4 de tip shopping-mall.Care vor fi conditiile pietei, cum difera noile unitati fata de generatiile anterioare, ce sanse au proiectele in curs de reinventare, cum va arata concurenta de la Ploiesti si ce soarta ar putea avea Cocor, intr-un material DailyBusiness.ro.

In primul trimestru s-a deschis un singur centru comercial, Uvertura Mall din Botosani, cele mai multe centre comerciale de acest tip fiind asteptate in a doua parte a anului, dar au continuat lucrarile de constructie la Cora Constanta, AFI Ploiesti si Promenada Mall Bucuresti. Procesul de inchiriere a spatiilor din cadrul Cora Constanta inainteaza, in momentul de fata aproximativ 80% din suprafata fiind inchiriata.

Investitii mai gandite

In acest moment sunt in constructie peste 160.000 de metri patrati la nivel national. Anul acesta, stocul total va ajunge la peste 2,8 milioane de metri patrati, iar, in doi ani, stocul total de centre comerciale din Romania va creste cu aproximativ 6%, potrivit estimarilor companiei de consultanta imobiliara CBRE.

Anul acesta vor fi finalizate centre comerciale importante atat tip galerie, cat si shopping mall, in diverse orase ale tarii: Coresi Shopping City (faza I) din Brasov, AFI Palace Ploiesti, Cora Slobozia, Cora Constanta, Uvertura Mall Botosani si Promenada Mall Bucuresti.

Pana la sfarsitul anului, doua noi proiecte comerciale se vor adauga stocului din Bucuresti, Promenada Mall (35.000 mp) dezvoltat de Raiffeisen Evolution in coridorul Floreasca-BV, si Vulcan Value Center (25.500 mp) dezvoltat de Benevo/NEPI in zona de sud-vest a orasului.

Nu stiu daca putem vorbi despre o noua generatie de mall-uri, diferita de cele precedente, dar putem spune ca noile centre comerciale sunt dezvoltate tinandu-se cont de cerintele actuale legate de sustenabilitate, de mediu, dar si de strategii menite sa asigure succesul. Cu alte cuvinte, investitorii incep sa invete din greseli si sa se orienteze spre proiecte mai sigure, cu beneficii atat pentru business-ul propriu, cat si pentru comunitate“, a spus pentru DailyBusiness.ro Luiza Moraru (foto), seful departamentului de retail al CBRE.

Si asta in conditiile unei concurente tot mai acerbe pe piata de retail, intr-un context financiar care nu tolereaza decizii si investitii neinspirate. „Tocmai de aceea, cred ca vor avea succes acei investitori care vor sti sa-si regandeasca politicile si strategiile de business potrivit noilor parametri de pe piata si acei proprietari care vor sti sa exploateze la maximum avantajele activelor lor si sa reduca la minimum impactul dezavantajelor“, a subliniat aceasta. 

Dovezi ca piata se stabilizeaza

Un semn bun este acela ca piata locala de retail incepe sa se consolideze, printre principalele dovezi in acest sens numarandu-se tranzactia Auchan-Real sau preluarea unor retele locale de supermarketuri de catre retele internationale prezente in Romania.

In plus, dezvoltatorii incep sa se orienteze spre proiecte care prezinta mai putine riscuri si sanse mai mari de succes. „Faptul ca investitorii incep sa-si adapteze strategiile la noile conditii de piata, la preferintele si posibilitatile actuale ale consumatorilor romani, reprezinta o alta dovada a stabilizarii pietei”, a precizat Luiza Moraru.

Ea a mentionat ca trendul care a luat amploare anul trecut - orientarea investitorilor catre centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafata de pana la 6.000 de metri patrati - va continua si in 2013. Un criteriu important in optarea pentru un centru comercial cu galerie de dimensiuni mai reduse sau pentru un shopping mall este timpul de dezvoltate a proiectului, de la accesarea finantarii pana la inaugurare.

Un alt semn al stabilizarii pietei este nivelul chiriilor. Potrivit unui raport al companiei de consultanta imobiliara Jones Lang LaSalle (JLL), atat chiriile prime din centrele comerciale cat si chiriile prime ale unitatilor stradale sunt estimate intre 55-65 euro/mp/luna.

Ambele chirii au avut o usoara tendinta de scadere in comparatie cu cele raportate in trimestrul anterior. Pana la sfarsitul anului 2013 nu mai sunt asteptate modificari importante ale chiriilor prime stradale si din centrele comerciale.

Competitia de la Ploiesti, in beneficiul locuitorilor

Intrebata ce prefigureaza dupa livrarea in toamna a mall-ului AFI Ploiesti, din punctul de vedere al competitiei cu Ploiesti Shopping City, inaugurat anul trecut de NEPI si Carrefour, Luiza Moraru  a fost impartiala:

Deschiderea AFI Ploiesti va creste, cu siguranta, concurenta pe acest segment in Ploiesti, cel de-al doilea mall avand marele avantaj de a fi situat foarte aproape de centrul orasului. Important este ca aceasta competitie sa fie in beneficiul locuitorilor, care se vor bucura, probabil, de oferte mai avantajoase din partea celor doua centre comerciale care se vor „lupta” sa-i fidelizeze“, a spus reprezentanta CBRE.

Soarta Cocor: Deocamdata, semne bune

Invitata sa comenteze despre situatia Cocor, Luiza Moraru a tinut sa precizeze ca soarta magazinului nu este neaparat una negativa: „Dimpotriva, consider un semn bun faptul ca s-a renuntat la ideea «vanzarii la bucata». Nu este o perioada buna pentru vanzarea unui proiect de retail, iar Cocor, desi dezavantajat de amplasarea in apropierea centrului comercial Unirea Shopping Center, are, totusi, un potential care nu ar trebui neglijat“.

Bineinteles, asteptarile ar trebui adaptate conditiilor de piata si caracteristicilor acestui centru comercial, din moment ce acesta nu este un proiect de mass-market. Eu cred ca magazinul Cocor merita sa i se acorde o sansa si sunt convinsa ca situatia sa se va redresa anul acesta si ca proprietarii vor reusi sa-si reduca semnificativ pierderile“, a mentionat oficialul CBRE.

Pana una alta, Cocor SA, compania care detine centrul comercial cu acelasi nume din centrul Capitalei, a inregistrat un profit de 1,27 milioane de lei in primul trimestru, la afaceri de 3,26 milioane, de la pierderi de 2,8 milioane de lei in aceeasi perioada a anului trecut, potrivit unui raport publicat pe BVB.

Merita investitia in reinventarea mall-urilor?

In acest moment, exista planuri de schimbare a destinatiei unor centre comerciale inchise in mai multe orase: Arad (Armonia), Braila (Armonia), Bucuresti (City Mall). Cel mai cunoscute in acest sens este City Mall Bucuresti, pe cale de a fi transformat in spatii de birouri.

Acest fenoment de „reinventare” este, oarecum, firesc in conditiile in care exista centre comerciale sau, in general, proiecte imobiliare in insolventa, considera Luiza Moraru. „Este normal ca investitorii care nu obtin rezultatele dorite sa constientizeze factorii care stau in calea succesului lor si sa incerce sa-si repozitioneze investitiile. Este chiar recomandat sa faci schimbari cand simti ca ceva nu merge asa cum ti-ai dori", spune ea.

Pe de alta parte, succesul nu este garantat nici de transformarea unui centru comercial. Pana acum, nu a fost finalizat niciun astfel de proiect, deci putem spune ca piata de retail din Romania se afla, deocamdata, in faza de testare a acestui „trend”.

Este incurajator faptul ca aceasta reteta a fost implementata cu succes in Europa, chiar si in regiune, insa acest lucru nu garanteaza ca fenomenul va avea acelasi succes si in Romania. Investitorii au nevoie de curaj sa-si regandeasca intr-un asemenea mod strategiile“, precizeaza oficialul CBRE.
Influenta retailerilor de food, fashion, electro-IT si cinema

Desi unii retaileri si-au redus numarul de unitati pe piata locala (spre exemplu, Domo) sau le-au inchis (Spar, Debenhams), si mai multi dintre ei si-au deschis noi magazine si planuiesc sa-si continue extinderea in acest an.

Este cazul Cora, care va deschide, in aceasta vara, centrul comercial Cora Constanta. Mega Image a deschis, numai in luna aprilie, 10 magazine, iar Kaufland are in plan deschiderea de unitati in mall-uri. De asemenea, retailerii de mobilier Lemet si Casa Rusu planuiesc extinderea cu 15, respectiv 18 unitati anul acesta.

Expansiunea retailerilor din zonele de food, fashion, electro-IT si cinema este influentata si, la randul ei, influenteaza dezvoltarea de noi centre comerciale de tip galerie sau mall in Bucuresti si in tara, potrivit Luizei Moraru.

Dezvoltatorii centrelor care vor fi deschise anul acesta au incheiat deja acorduri cu marii retaileri pentru inchirierea de spatii comerciale, a mentionat aceasta.   

Specialistii de la JLL noteaza ca retailerii alimentari isi adapteaza cu o mare usurinta conceptele de magazine la conditiile pietei locale. Spre exemplu, isi micsoreaza considerabil suprafata destinata produselor non-alimentare din suprafata totala de vanzare, isi micsoreaza sau isi cresc suprafetele standard si analizeaza toate optiunile existente acum pe piata - din centrele comerciale, unitati de sine statatoare, unitati stradale din zone cu vad comercial sau la parterul cladirilor de birouri recent finalizate.

Retailerii de confectii internationali evalueaza constant stocul existent de spatii comerciale, anuntandu- si disponibilitatea de a intra in centrele comerciale si de a-i inlocui pe chiriasii cu rezultate slabe si cu dificultati financiare. H&M in mod special, este in proces de extindere agresiva a retelei nationale, in ciuda celor 24 de magazine pe care le opereaza in acesti cei trei ani de la intrarea retailerului pe piata din Romania.

Pe segmentul retailerilor de lux, pentru ca se adreseaza unui segment de nisa, nu se intrevede o evolutie spectaculoasa in acest an. Totusi, ar putea sa apara, in 2013, unul sau doua nume noi, atrase de potentialul pietei locale, asa cum s-a intamplat si in ultimii ani, estimeaza specialistul CBRE.