Cum te manipuleaza mediul online si cum poti profita: Experimentul Facebook

Iunie 2012 – Facebook a manipulat intentionat news-feed-urile a aproximativ 700 000 de persoane (689 000 mai exact) in incercarea de a le influenta comportamentul si nivelul emotional. Mai precis, Facebook a afisat unor subiecti preponderent continut negativ iar altora preponderent continut pozitiv.

Ulterior a fost demonstrat ca cei care au fost expusi la stiri negative au postat preponderent lucruri negative, iar cei care au fost expusi la stiri pozitive au postat – ati ghicit: in principal stiri pozitive. Intregul experiment a durat 4 luni. Rezultatul testului a fost publicat in jurnalul Academiei de Stiinte a Statelor Unite si a fost prezentat publicului larg de BBC, Forbes sau New York Times.

Mediul online ne poate influenta subtil emotiile

Cred ca toti am presupus la un moment dat ca ce vedem si citim in online ne poate influenta starea emotionala. Studiul controversat pe care Facebook l-a publicat demonstreaza insa acest lucru fara nici un dubiu. 

"Nu este nici primul si nici ultimul experiment sau tentativa de influentare emotionala la care suntem supusi. Vrem sau nu, mediul online este o prezenta constanta in viata noastra", spun reprezentanţii SEOMark.ro.

Ei intreaba cat de multa incredere aveti in Facebook, Google, Wikipedia, Yahoo si alte surse de unde ne luam informatia zi de zi? Si asta fara sa nominalizeze si site-urile de stiri locale, care sunt constant implicate in lupte politice, economice etc…

Putem scapa de manipularea online?

Da, se poate – tot ce trebuie sa facem este sa cunoastem principalele tehnici de manipulare si odata ce le cunoastem, vom putea sa le identificam si sa le ignoram, spun specialistii SEOMark.

De exemplu: una din tehnicile de manipulare este asocierea cu surse de incredere incontestabile.

Ati remarcat ca in primul paragraf al acestui articol s-a mentionat ca studiul a fost publicat in BBC, Forbes sau New York Times? Indiferent ce ar fi fost vorba, daca a fost publicat in BBC, Forbes sau New York Times atunci sigur este adevarat.

Din punct de vedere emotional, asocierea cu publicatiile ultra-cunoscute este mai puternica decat link-ul cu studiul efectiv, cu toate ca si jurnalul Academiei de Stiinte a Statelor Unite este o denumire destul de impunatoare. Doar ca suntem foarte familiari cu BBC sau Forbes, asa ca la nivel emotional rezonanta este mai puternica, explica specialistii.

Potrivit lor, asocierea cu nume impunatoare este una dintre tehnicile de manipulare folosite in incercarea de a influenta comportamentul cuiva.

Alte tehnici sunt cele de distorsiune, de atribuire, social proof, manipularea reputatei. Toate aceste tehnici sunt folosite mai mult sau mai putin in vanzari in branding, media, retele sociale si cam peste tot in jurul nostru.

Sursa: da