Contravenţii în achiziţii publice. Partea a 2-a

            În prezentul articol voi continua abordarea problemei contravenţiilor în domeniul achiziţiilor publice, aşa cum sunt ele prezentate la art. 293 din OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare. În cele ce urmează, acest act normativ îl voi simboliza prin OUG.

Prezentarea o voi face într-o altă ordine decât cea din actul normativ precizat mai sus, şi anume în ordinea descrescătoare a amenzilor prevăzute pentru sancţionarea acestora. Astfel, am identificat şase niveluri pe care le prezint mai jos. Voi continua cu primul nivel identificat de mine. În articolul anterior am prezentat primele 6 sancţiuni ale nivelului 1.

 

Primul nivel sancţionează următoarele contravenţii cu amendă de la 80.000 RON la 100.000 RON:

  • Utilizarea altor criterii de atribuire a contractului de achiziţie publică şi schimbarea criteriului de atribuire precizat la nivelul invitaţiei/anunţului de participare şi în documentaţia de atribuire pe parcursul aplicării procedurii de atribuire.
  • Criteriul de atribuire a contractului de achiziţie publică poate fi numai:

    ü  fie oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic;

    ü  fie, în mod exclusiv, preţul cel mai scăzut.

    În cazul aplicării criteriului „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic”, oferta stabilită ca fiind câştigătoare este oferta care întruneşte punctajul cel mai mare rezultat din aplicarea unui sistem de factori de evaluare pentru care se stabilesc ponderi relative. Factorii de evaluare a ofertei pot fi, alături de 1) preţ: 2) caracteristici privind nivelul calitativ, tehnic sau funcţional, 3) performanţe, 4) caracteristici de mediu, 5) costuri de funcţionare, 6) raportul cost/eficienţă, 7) servicii post-vânzare şi asistenţă tehnică, 8) termen de livrare sau de execuţie, 9) costul de funcţionare, 10) costul serviciilor de întreţinere, 11) costul consumabilelor, 12) costul de întreţinere pe toată durata vieţii, alte elemente considerate semnificative pentru evaluarea ofertelor. Autoritatea contractantă are obligaţia de a preciza, în mod clar, în invitaţia/anunţul de participare, precum şi în documentaţia de atribuire, factorii de evaluare a ofertei cu ponderile relative ale acestora precum şi algoritmul de calcul sau metodologia concretă de punctare a avantajelor care vor rezulta din propunerile tehnice şi financiare prezentate de ofertanţi.

    Orice modificare şi/sau completare a factorilor de evaluare conduce la anularea procedurii de atribuire.

    În cazul în care criteriul utilizat este „preţul cel mai scăzut”, stabilirea ofertei câştigătoare se realizează numai prin compararea preţurilor prezentate în cadrul ofertelor admisibile, fără să fie cuantificate alte elemente de natură tehnică sau alte avantaje care rezultă din modul de îndeplinire a contractului de către operatorii economici participanţi la procedura de atribuire. Oferta care este declarată câştigătoare în acest caz trebuie să îndeplinească specificaţiile tehnice minime considerate obligatorii, astfel cum au fost acestea stabilite în caietul de sarcini.

  • Aplicarea incorectă, în cadrul procesului de selecţie şi/sau de evaluare, a criteriilor stabilite prin documentaţia de atribuire ori aplicarea altor criterii decât a celor stabilite la nivelul invitaţiei/anunţului de participare şi prin documentaţia de atribuire.
  • Refuzul autorităţii contractante de a pune la dispoziţia persoanelor împuternicite ale Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice documentele solicitate şi de a le permite accesul la sediul acesteia.
  • Anularea unei proceduri de atribuire în alte cazuri decât cele prevăzute în OUG.
  • Anularea procedurii de atribuire este reglementată la Cap. V, secţiunea a 6-a din OUG. Cazurile  pentru anularea procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică sunt următoarele:

    ü  Dacă au fost depuse numai oferte inacceptabile şi/sau neconforme;

    ü  Dacă nu a fost depusă nicio ofertă sau dacă au fost depuse oferte care, deşi pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate din cauza modului neuniform de abordare a soluţiilor tehnice şi/ori financiare;

    ü  Dacă abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului.

    Prin abateri grave de la prevederile legislative se înţelege:

    ü  Criteriile de calificare şi selecţie şi/sau criteriul de atribuire sau factorii de evaluare prevăzuţi în cadrul invitaţiei de participare/anunţului de participare, precum şi în documentaţia de atribuire au fost modificate/modificaţi, cu excepţia situaţiilor prevăzute în OUG;

    ü  Pe parcursul analizei, evaluării şi/sau finalizării procedurii de atribuire se constată erori sau omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca acestea să conducă la încălcarea principiilor care guvernează achiziţiile publice;

    ü  Deciziile luate de autoritatea contractantă în procesul de evaluare a ofertelor au la bază cerinţe/criterii de calificare şi/sau selecţie ce nu se regăsesc în fişa de date/invitaţia de participare/anunţul de participare;

    ü  Orice situaţie reglementată expres de OUG.

    Trebuie comunicată decizia de anulare a procedurii ofertanţilor?

    Autoritatea contractantă are obligaţia de a comunica în scris tuturor participanţilor la procedura de atribuire, în cel mult 3 zile lucrătoare de la data anulării, atât încetarea obligaţiilor pe care aceştia şi le-au creat prin depunerea de oferte, cât şi motivul concret care a determinat decizia de anulare, înăuntrul termenului prevăzut la art. 200 din OUG (acest termen este de 25 de zile de la data deschiderii ofertelor, termen în care autoritatea contractantă stabileşte oferta câştigătoare, dacă oferta respectivă îndeplineşte toate condiţiile de admisibilitate care rezultă din documentaţia de atribuire şi actele anexate).

  • Încălcarea obligaţiei de a încheia contractul de achiziţie publică cu ofertantul a cărui ofertă a fost stabilită ca fiind câştigătoare, pe baza propunerilor tehnice şi financiare cuprinse în respectiva ofertă.
  • Oferta câştigătoare se stabileşte numai dintre ofertele admisibile şi numai pe baza criteriului de atribuire precizat în anunţul/invitaţia de participare şi în documentaţia de atribuire. Oferta este considerată admisibilă dacă nu se încadrează la prevederile art. 36, alin. (1) sau alin. (2) din HG nr. 925/2006 cu modificările şi completările ulterioare.

  • Încălcarea prevederilor referitoare la informarea ofertanţilor.
  • Informarea ofertanţilor este reglementată de prevederile Cap. V, secţiunea a 5-a din OUG. Autoritatea contractantă are obligaţia de a informa operatorii economici implicaţi în procedura de atribuire despre:

    ü  Deciziile referitoare la rezultatul selecţiei,

    ü  Deciziile referitoare la rezultatul procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică sau de încheiere a acordului – cadru,

    ü  Deciziile referitoare la admiterea într-un sistem de achiziţie dinamic,

    ü  Deciziile referitoare la rezultatul concursului de soluţii,

    ü  Deciziile referitoare la anularea procedurii de atribuire şi eventuala iniţiere ulterioară a unei noi proceduri,

    în scris şi cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 3 zile lucrătoare de la emiterea acestor decizii, înăuntrul termenului prevăzut la art. 200 din OUG.

                Atrag atenţia, atât autorităţilor contractante pentru a respecta regulile de informare a ofertanţilor şi operatorilor economici pentru a fi informaţi în baza principiului transparenţei, asupra prevederilor art. 206, alin. (2) şi alin. (3) din OUG. Conform acestor prevederi, dacă informarea ofertanţilor nu se face şi prin fax sau prin mijloace informatice, atunci termenele de aşteptare, aşa cum sunt ele definite la art. 205 din OUG, trebuie prelungite cu 5 zile. Conform definiţie din OUG, este vorba de 5 zile calendaristice.

    Contractele de achiziţie publică atribuite şi încheiate înainte de împlinirea termenelor de aşteptare, inclusiv cu suplimentarea de 5 zile, sunt lovite de nulitate. În aceste condiţii, recomand operatorilor economici să semneze contractul de achiziţie publică după termenele de aşteptare. Atrag totuşi atenţia operatorilor economici asupra prevederilor referitoare la refuzul semnării contractului de achiziţie publică de către ofertantul declarat câştigător, menţionate la art. 87 din HG nr. 925/2006 cu modificările şi completările ulterioare. Conform prevederilor acestui articol, în cazul în care, nu semnaţi contractul de achiziţie publică la data precizată de către autoritatea contractantă, deşi aceasta a calculat eronat termenul de aşteptare, este posibil să vi se reţină garanţia de participare. Ori, ca să contestaţi acest aspect, trebuie să constituiţi garanţia de bună conduită în cuantumurile precizate la art. 2711 din OUG.

    Ce se comunică ofertanţilor respinşi?

    Autoritatea contractantă are obligaţia de a informa ofertanţii/candidaţii care au fost respinşi sau a căror ofertă nu a fost declarată câştigătoare asupra motivelor care au stat la baza deciziei respective, după cum urmează:

    ü  fiecărui candidat respins, motivele concrete care au stat la baza deciziei de respingere a candidaturii sale;

    ü  pentru fiecare ofertă respinsă, motivele concrete care au stat la baza deciziei de respingere, detaliindu-se argumentele în temeiul cărora oferta a fost considerată inacceptabilă şi/sau neconformă [a fost încadrată la prevederile art. 36, alin. (1) sau alin. (2) din HG nr. 925/2006 cu modificările şi completările ulterioare], îndeosebi elementele ofertei care nu au corespuns cerinţelor de funcţionare şi performanţă prevăzute în caietul de sarcini;

    ü  fiecărui ofertant care a prezentat o ofertă acceptabilă şi conformă, prin urmare admisibilă, dar care nu a fost declarată câştigătoare, caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei/ofertelor câştigătoare în raport cu oferta sa, numele ofertantului căruia urmează să i se atribuie contractul de achiziţie publică sau, după caz, ale ofertanţilor cu care urmează să se încheie un acord-cadru;

    ü  fiecărui operator economic precizat mai sus, data – limită până la care au dreptul de a depune contestaţie, avându-se în vedere prevederile art. 2562, alin. (1) din OUG (este vorba de termenul de contestaţie).

    Laurenţiu Bogdan NOVĂCESCU

    Expert Achiziţii Publice