Competitorii disruptivi, cel mai mare risc pentru companiile de telecomunicatii

Competitorii disruptivi, cel mai mare risc pentru companiile de telecomunicatii

Cheltuielile de capital cresc în acelaşi ritm cu veniturile în cadrul industriei globale de telecomunicaţii, pe măsură ce competitorii neconvenționali, de tip Over-The-Top (OTT), îşi extind prezenţa şi ameninţă rentabilitatea investițiilor operatorilor tradiționali, se arată într-un nou studiu EY.

În urma unui sondaj EY derulat în rândul managerilor executivi din industria de telecomunicații, 36% dintre respondenți au menționat competiția acerbă, de natură disruptivă, drept principala provocare cu care se confruntă în prezent.

Acest lucru apare într-un moment în care OTT-urile – companii care furnizează aplicaţii sau servicii prin Internet, printr-o abordare diferită, care depășește modelele tradiţionale de distribuţie – continuă să-şi crească cota din veniturile rezultate de-a lungul lanţului de valoare, iar dezbaterea legată de neutralitatea internetului rămâne un subiect fierbinte în cadrul industriei. 


Anamaria Cora (foto), Partener şi Lider al departamentului de Audit financiar şi certificare, EY România, spune: „Companiile de telecomunicații derulează investiții curajoase pentru a satisface cerinţele clienţilor şi pentru a pune piciorul în noi arene de luptă, de la televiziune și servicii cloud, la oferte de tip machine-to-machine. Însă, multe servicii digitale au o marjă mai mică de rentabilitate decât serviciile tradiţionale, drept urmare, asistăm la o scădere a rentabilității capitalului investit în multe regiuni. În plus, în timp ce profiturile sunt supuse unei presiuni constante, OTT-urile nu dau semne că şi-ar încetini creșterea. Ele continuă să inoveze într-un spectru extrem de larg de domenii digitale."  

Studiul derulat de Ovum ilustrează modul în care evoluează industria. Peste o treime din conexiunile globale sunt așteptate să adopte tehnologia 4G, până în anul 2020, ceea ce va marca o creştere de trei ori mai mare a utilizatorilor de date, faţă de nivelul curent de 10%. De asemenea, este de aşteptat ca adoptarea de servicii machine-to-machine şi Internet of Things să crească cu 7% veniturile totale ale companiilor în 2020, față de 2-3% din prezent. 

OTT-urile, la rândul lor, îşi diversifică propunerile de servicii, intensificând concurența atât în zona serviciilor tradiţionale, cât şi a celor noi, care deţin deja 10% din veniturile din industrie. Aceste progrese se adaugă temerilor operatorilor tradiţionali legate de pierderea unui număr tot mai mare de clienți.   Managementul experienţei clienţilor este o prioritatea de top pentru 68% dintre operatori, iar 82% dintre ei o poziționează în top trei zone de îmbunătățit în următorii trei ani pentru companiile lor.  

Anamaria Cora explică: „Experienţa clienților stă la baza tuturor deciziilor strategice. Cu toate astea, randamentul investițiilor nu se va vedea până ce companiile nu-şi vor înţelege clienţii şi propunerea de valoare. Iar acest lucru este esenţial într-o lume în care clienţii au la îndemână posibilitatea de dezvolta relații atât cu companiile de telecomunicaţii, cât şi cu noii jucători de pe această piaţă. Operatorii trebuie să-și selecteze cu atenție modele de business, în măsură să le satisfacă ambiţiile legate de creşterile digitale şi de cheltuielile de capital."  

Satisfacerea ambiţiilor legate de creşterea digitală începe odată cu redefinirea modului în care operatorii inovează pentru client. Companiile tradiţionale de telecomunicaţii trebuie să ia în considerare oportunitatea de a colabora cu jucători non-tradiționali. Noi roluri din acest ecosistem, precum incubatoarele tehnologice şi campionii digitali, pot ajuta operatorii la deblocarea celor mai rentabile căi către inovaţie. În acelaşi timp, atragerea și reținerea de talente care să genereze idei inovatoare din interior este esențială pentru o companie."  

Anamaria concluzionează: "Mai mult de o treime dintre operatori estimează un procent de 20% din venituri generate de digital până în 2020, pe măsură ce noile servicii vor redefini scenariile cererii, vor estompa şi mai mult graniţele dintre categoriile de produse şi îi vor mobiliza pe toţi actorii din piaţă să atragă o cotă cât mai mare din cheltuielile clienților. În vreme ce strategiile vor diferi de la un operator la altul, îmbunătăţirile – de la experienţa clienţilor la colaborarea internă – vor fi vitale pentru toate companiile."