Brancusi-cyborg: Cum a ajuns marele artist roman subiect de disputa in audiovizual

Brancusi-cyborg: Cum a ajuns marele artist roman subiect de disputa in audiovizual

Un spot publicitar, in care apare Constantin Brancusi, este reclamat la CNA pe motiv ca ar induce in eroare publicul.

Asociatia Proiect Urban a sesizat Consiliul National al Audiovizualului (CNA) cu privire la un spot publicitar al CEC Bank in care apare sculptorul roman Constantin Brancusi.

Reprezentantii asociatiei solicita CNA sa analizeze spotul in vederea suspendarii acestuia de la difuzare pana la "corectarea" lui.

"Publicului ii este prezentata o imagine a lui Constantin Brancusi generata, electronica, nu una reala, demers ce genereaza o inducere in eroare a publicului in ceea ce priveste veridicitatea acestui document si in ceea ce priveste identitatea reala a marelui artist. Agentia de publicitate a creat o falsa confesiune a marelui artist prin mijloace electronice", se arata in sesizarea trimisa CNA, potrivit site-ului asociatiei.

"In urma vizionarii spotului publicitar, publicul poate ramane cu impresia ca filmul (aparent documentar) a fost realizat in anul marcat la inceputul reclamei si ca aceasta confesiune chiar a avut loc, ceea ce reprezinta o inducere in eroare si o mistificare a realitatii, deoarece acesta filmare nu a avut loc niciodata", spun reprezentantii asociatiei.

Ei adauga ca ideile enuntate de catre personajul Constantin Brancusi din spotul publicitar reprezinta "numai un colaj, o creatie a departamentului de copyright" a agentiei, nu un "enunt autentic, original" al creatorului.

 

Ei concluzioneaza ca spotul publicitar transmite publicului o imagine a unui "cyborg", nu a adevaratului artist Constatin Brancusi si, avand in vedere prevederile art. 18 si 25 din Legea 148/2000, solicita CNA sa analizeze si sa dispuna "incetarea publicitatii pana la corectarea ei".

Ce spun realizatorii spotului

"Imi este greu, recunosc, sa comentez. Am incercat sa citesc tot textul reclamatiei, insa m-am blocat fara sansa de a putea reveni la partea cu 'departamentul de copyright' al agentiei", declara pentru DailyBusiness.ro Robert Tiderle, proprietar al Papaya Advertising, agentia care a creat spotul publicitar.

"Imi este necunoscut termenul, agentiile nu au asemenea departamente. Exista intr-adevar pozitia de copywriter. (Pentru cei care au scris reclamatia), un fel de textier. Adica acea persoana care scrie texte. Nu l-am folosit, ceea ce se transmite in spot ii este atribuit lui Brancusi", adauga Tiderle.

El mai spune ca asociatia respectiva le aroga "merita prea mari, de competenta Creatorului", precum crearea de ticuri si mimica.

"Dupa aceea, mi-a mai atras atentia cuvantul "cyborg", dar, asa cum am spus deja, eram blocat de "copyright", asa ca nu am avut puterea sa vad in ce context a fost folosit. Probabil in cel al science fiction-ului. Asta cu siguranta o sa-i incurce pe cei de la CNA", continua Robert Tiderle.

"Nu am altceva de spus. Ii pot insa trimite pe cei al caror unic proiect este aceasta reclamatie sa caute pe Google exact aceste cuvinte: 'V-am lasat saraci si prosti, v-am gasit si mai saraci si prosti'. O sa vada cu ochii lor cine le spune asta", conchide proprietarul Papaya Advertising.

Aceasta expresie ar fi fost utilizata de artist in discutiile cu unele rude, intr-una dintre vizitele sale in Romania.

Despre spotul aniversar CEC Bank, in care Brancusi pare ca ne vorbeste, a scris recent si IqAds.

"Stiam atunci ca nu exista inregistrari audio cu Brancusi, iar unele close-up-uri video in care il vedem in spotul 'Mostenirea lui Brancusi' nu pareau deloc familiare", scria publicatia mentionata.

Aceeasi sursa relateaza ca, potrivit lui Robert Tiderle, proprietar al Papaya Advertising, totul a plecat de la un autoportret cunoscut al lui Brancusi, recreat in mediu video.

"Cei de la Papaya si-au imaginat apoi cum ar fi daca Brancusi le-ar vorbi romanilor. Campania aniversara se va desfasura pe parcursul lunii septembrie, urmand sa includa si alte executii TV in jurul figurii lui Brancusi", adauga sursa citata.