Angajarea cheltuielilor bugetare în achiziţii publice

            În prezentul articol voi aborda problema modului de verificare din partea unui participant, operator economic, la o procedură de atribuire a unui contract de achiziţie publică, a existenţei fondurilor publice pentru viitorul contract de achiziţie publică pe care operatorul economic este posibil să-l ducă la îndeplinire ca urmare a câştigării procedurii de atribuire.

            Mulţi din operatorii economici care participă la procedurile de atribuire a unui contract de achiziţie publică, indiferent de obiectul acestuia, se plâng asupra faptului că, în Fişa de date a achiziţie (FDA) ori în anunţul/invitaţia de participare nu se precizează clar şi precis sursa fondurilor care urmează să fie disponibilizate pentru viitorul contract de achiziţie publică şi dacă există angajarea cheltuielilor bugetare, aşa cum este aceasta reglementată legal prin actele normative.

            Operatorii economic trebuie să cunoască, având în vedere principiul transparenţei, că Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 1792/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind angajarea, lichidarea, ordonanţarea şi plata cheltuielilor instituţiilor publice, precum şi organizarea, evidenţa şi raportarea angajamentelor bugetare şi legale, publicat în Monitorul Oficial al României, partea I-a, nr. 37/23.01.2013,

le dă dreptul de a cunoaşte dacă autoritatea contractantă iniţiatoare a procedurii de atribuire a contractului de achiziţie publică, are sau nu alocate fondurile bugetare pentru viitorul contract pe care urmează să-l atribuie.

Conform definiţiei dată de către Autoritatea Naţională pentru Reglementarea Achiziţiilor Publice, în Manualul Operaţional pentru Atribuirea Contractelor de Achiziţii Publice, volumul 1 şi 2 din anul 2009, prin transparenţă  se înţelege aducerea la cunoştinţa publicului a tutror informaţiilor referitoare la aplicarea procedurii de atribuire.

Conform prevederilor legale menţionate la art. 94 din HG nr. 925/2006 cu modificările şi completările ulterioare, “Indiferent de momentul iniţierii procedurii de atribuire, autoritatea contractantă are obligaţia de a verifica, înainte de încheierea contractului, respectarea dispoziţiilor referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidenţa legislaţiei privind finanţele publice”.

Operatorii economici trebuie să cunoască dacă există sau nu angajarea cheltuielii ce urmează să fie efectuată ca urmare a atribuirii contractului de achiziţie publică în cazul procedurii la care urmează să participe.

La Cap. VI.2) din FDA, autoritatea contractantă trebuie să precizeze tipul de finanţare. De cele mai multe ori, autorităţile contractante vă prezintă o informaţie ambiguă, prin următoarea formulare: ”fonduri bugetare”. Este clar pentru toată lumea, idifierent de participantul la procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică, că este vorba de fonduri bugetare, având sursă de finanţare bugetul statului ori fonduri europene. Ceea ce nu cunoaşte operatorul economic din această formulare este, faptul dacă, aceste ”fonduri bugetare” au angajată şi ordonanţată cheltuiala bugetară. Cu alte cuvinte, dacă autoritatea contractantă are deja sursele de finanţare pentru plata viitorului contract de achiziţie publică ce urmează să-l atribuie prin procedura iniţiată, la data semnării contractului respectiv, idiferent că această procedură se desfăşoară ONLINE – prin intermediul SEAP ori OFFLINE – în afara SEAP, prin intermediul faimoaselor plicuri, pe suport de hârtie.

Vă puneţi întrebarea de ce este important să cunoşteţi această informaţie referitoare la anagajarea cheltuielii ?

Conform prevederilor art. 36, alin. (1), lit. e) şi lit. e1) din HG nr. 925/2006 cu modificările şi completările ulterioare, oferta operatorilor economici participanţi la procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică poate fi considerată inacceptabilă în următoarele situaţii:

e) preţul, fără TVA, inclus în propunerea financiară depăşeşte valoarea estimată comunicată prin anunţul/invitaţia de participare şi nu există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv;

e1) preţul, fără TVA, inclus în propunerea financiară depăşeşte valoarea estimată comunicată prin anunţul/invitaţia de participare şi, deşi există posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv, se constată existenţa a cel puţin uneia dintre următoarele situaţii:

ü  preţul este cu mai mult de 10% mai mare decât valoarea estimată prevăzută în anunţul/invitaţia de participare;

ü  încheierea contractului la preţul respectiv ar conduce la eludarea aplicării acelor prevederi ale ordonanţei de urgenţă care instituie obligaţii ale autorităţii contractante în raport cu anumite praguri valorice.

În opinia mea, aceste două informaţii şi anume:

Ø  NU EXISTĂ posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv,

Ø  EXISTĂ posibilitatea disponibilizării de fonduri suplimentare pentru îndeplinirea contractului de achiziţie publică respectiv, dar cu îndeplinirea a cel puţin a uneia dintre condiţiile enunţate la lit. e1) din articolul mai sus enunţat,

ar trebui să fie cunoscute de către operatorul economic care este participant la procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică. Ori, la Cap. VI.2) din FDA autoritatea contractantă publică la tipul de finanţare o informaţie ambiguă prin următoarea formulare ”fonduri bugetare”, fără să vă facă cunoscut faptul că are sau nu are capacitatea de a disponibiliza fonduri suplimentare şi în ce condiţii.

            Cum puteţi afla această informaţie ?

Această informaţie ar trebui să existe în FDA şi în anunţul/invitaţia de participare. În cazul în care, dumneavoastră ca operatori economici nu aveţi publicată această informaţie, atunci puteţi solicita să vi se facă cunoscută această informaţie printr-o solicitare de clarificări. Această solicitare de clarificare trebuie transmisă către autoritatea contractantă, în termenul precizat de către aceasta în FDA.

Ce este important, în opinia mea, este publicarea acestei informaţii în FDA şi în anunţului/invitaţiei de participare. În cazul în care această informaţie nu este clar şi precis precizată în FDA şi în anunţului/invitaţiei de participare, atunci puteţi solicita clarificări.

În FDA vi se precizează termenul până la care dumneavoastră ca operatori economici puteţi solicita clarificări. Probleme de interpretare din partea autorităţii contractante pot să apară atunci când operatorii economici transmit solicitarea de clarificări în afara termenului publicat. În mod normal, conform reglementărilor art. 79, alin. (2) din OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare, ”în măsura în care clarificările sunt solicitate în timp util, răspunsul autorităţii contractante la aceste solicitări trebuie să fie publicat/transmis nu mai târziu de 6 zile înainte de data – limită stabilită pentru depunerea ofertelor”.

Probleme apar întotdeauna în cazul în care operatorul economic nu a transmis solicitarea de clarificare în timp util, punând astfel autoritatea contractantă în imposibilitate de a respecta termenul prevăzut la articolul mai sus precizat.

Ce are de făcut autoritatea contractantă în această situaţie ?

Trebuie să respecte prevederile articolului mai sus precizat şi anume: „Autoritatea contractantă răspunde la solicitarea de clarificare în măsura în care se respectă, în mod cumulativ, următoarele condiţii:

  • Perioada necesară pentru elaborarea şi transmiterea răspunsului face posibilă primirea acestuia de către operatorii economici înainte de data – limită de depunere a ofertelor;
  • Răspunsul nu modifică informaţiile deja publicate, nu afectează modul de elaborare a ofertelor şi nici nu devine necesară publicarea unei erate”.
  • Care este prima solicitare de clarificări într-o procedură de atribuire a unui contract de achiziţie publică?

    În opinia mea, prima solicitare de clarificări pe care operatorul economic ar trebui să o solicite în procedura de atribuire a unui contract de achiziţie publică, este cea referitoare la prezentarea angajării cheltuielii bugetare, prin prezentarea documentului aferent de către autoritatea contractantă iniţiatoare a procedurii de atribuire. Prezentare se face atât în cazul unei proceduri de atribuie ONLINE, cât şi în cazul unei proceduri de atribuire OFFLINE prin intermediul Sistemului Electronic de Achiziţii Publice.

                Se poate contesta Documentaţia de atribuire ?

    Da, se poate contesta, dar operatorul economic trebuie să fie atent la următoarele aspecte:

  • La termenele de contestaţie, care sunt precizate clar şi precis la art. 2562 din OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare;
  • La valoarea estimată publicată în anunţul/invitaţia de atribuire şi în FDA.
  • La tipul autorităţii contractante care iniţiază procedura de atribuire. Am în vedere prevederile art. 8 şi ale art. 55, alin. (2) din OUG nr. 34/2006 cu modificările şi completările ulterioare.
  • De ce este importantă informaţia referioate la angajarea cheltuielii de către autoritatea contractantă într-o procedură de atribuire a unui contract de achiziţie publică ?

    Această informaţie vă asigură certitudinea existenţei fondurilor bugetare pentru plata viitorului contract de achiziţie publică.

    Laurenţiu Bogdan NOVĂCESCU

    Expert Achiziţii Publice