Afaceri de familie: Romania, in zonele cu cei mai ambitiosi exportatori

Afaceri de familie: Romania, in zonele cu cei mai ambitiosi exportatori

74% dintre afacerile de familie din Romania declara ca au inregistrat o crestere a cifrei de afaceri in ultimul an financiar, insa antreprenorii din tara noastra sunt mai precauti decat omologii lor la nivel global in ceea ce priveste viitorul, ei fiind preocupati mai ales de situatia economica generala si de inasprirea competitiei, arata rezultatele celei mai recente editii ale sondajului global PwC Family Business Survey.


62% dintre respondentii romani se asteapta la o crestere constanta a afacerii lor in urmatorii cinci ani, iar alti 13% mizeaza pe o crestere rapida si agresiva. Nevoia de continua inovare, instabilitatea pietei, atragerea personalului cu abilitati cheie, competitia acerba si globalizarea accentuata sunt mentionate ca fiind cele mai importante provocari pentru afacerile de familie din Romania.

Pentru a continua sa creasca, afacerile de familie trebuie sa se adapteze mai repede, sa inoveze mai devreme si sa-si profesionalizeze felul in care isi desfasoara operatiunile. Acestea sunt doar cateva dintre concluziile celui de-al saptelea sondaj bienal PwC pe un esantion global de 2.378 proprietari si directori de afaceri de familie din peste 40 de tari, inclusiv Romania.

Raportul, intitulat Up close and professional: the family factor, arata ca, in ciuda mediului economic dificil, ingreunat de lipsa de forta de munca talentata, de dificultatile legate de inovatie si guvernanta corporativa, afacerile de familie raman dinamice si adaptabile. Astfel, afacerile de familie reprezinta 70-90% din PIB-ul global si sunt un barometru al sanatatii economiei.

O concluzie interesanta a editiei din acest an este ca nevoia de profesionalizare a afacerii devine din ce in ce mai mult o problema centrala a afacerilor de familie, agravata si de presiunea acerba asupra preturilor, cresterea costurilor si de mega tendintele care schimba fata economiei globale. In editia din 2012 aceasta nevoie a fost foarte putin mentionata, dar anul acesta 40% dintre respondenti au considerat ca profesionalizarea va fi una dintre provocarile principale in urmatorii cinci ani. Aceasta trebuie insotita si de o „profesionalizare” a raporturilor familiei cu compania.

„Este clar ca au aparut noi provocari la orizont pentru afacerile de familie: contextul economic este mai dificil, competitia mai agresiva, presiunea asupra preturilor este in crestere, iar schimbarile se produc cu o viteza din ce in ce mai mare. Cu toate acestea, afacerile antreprenoriale dau dovada de rezistenta si de capacitate de adaptare, ele fiind fundamentul unei cresteri economice sanatoase. Totusi, exista o dinamica a familiei (family factor) care poate avea un impact major asupra companiei, impact care pare sa fie ignorat de catre cei mai multi respondenti” a declarat Alexandru Medelean, Liderul echipei de servicii integrate pentru antreprenori si afaceri de familie din cadrul PwC Romania.

Mai competitive, mai volatile

In general, afacerile de familie la nivel global sunt in forma relativ buna, 65% dintre ele inregistrand crestere in ultimele 12 luni, iar 70% asteptandu-se sa creasca constant in urmatorii cinci ani. 15% cauta sa isi dezvolte afacerea in mod agresiv, comparativ cu 12% in 2012. Aceste ambitii de crestere agresiva sunt mai pronuntate in China (57%), Orientul Mijlociu (40%) si India (40%).

Cu toate acestea, numarul respondentilor neincrezatori in abilitatile lor de recrutare a personalului calificat in urmatoarele 12 luni a crescut de la 43% in 2012 la 49% astazi. Iar procentajul celor care identifica situatia economica generala ca provocarea principala in anul care urmeaza a crescut usor de la 60% in 2012 la 63% in 2014. Pragmatismul castiga in fata sentimentelor

Afacerile de familie au devenit mult mai pragmatice fata de sondajul realizat in 2012. Prioritatile pe care le mentioneaza sunt continuitatea afacerii si cresterea profitabilitatii. Acestea sunt urmate de factorii care influenteaza direct aceste obiective, in timp ce subiectele legate de familie si de comunitate sunt plasate mai jos in ierarhia prioritatilor.

Cu doi ani in urma, 70% dintre cei chestionati aveau un simt puternic al responsabilitatii fata de initiativele comunitatii locale; procentajul acestora a scazut la 59% anul acesta.

„Afacerile de familie care au raspuns la sondajul global al PwC considera ca si-au indeplinit ‘responsabilitatea’ fata de comunitatea locala prin protejarea locurilor de munca pe timpul recesiunii. Acum proprietarii si managerii afacerilor de familie asteapta din partea guvernelor sa-si indeplineasca promisiunile legate de imbunatatirea infrastructurii, reducerea birocratiei si pregatirea unei forte de munca mai bine specializata”, a adaugat Ionut Simion, Partener, Lider servicii de consultanta fiscala pentru antreprenori si afaceri de familie, PwC Romania.

Diversificare pentru supravietuire?

Din sondajul global din acest an mai rezulta si ca 68% dintre afacerile de familie sunt implicate in export, vanzarile din strainatate reprezentand aproximativ un sfert din cifra de afaceri a respondentilor. Aproape trei sferturi dintre cei chestionati se asteapta sa exporte in urmatorii cinci ani si sunt de parere ca aceste exporturi vor reprezenta mai mult de o treime din totalul vanzarilor. Cei mai avizi exportatori sunt cei care cauta o crestere agresiva a afacerii, care au cifra de afaceri de peste 100 milioane dolari si care provin din industria producatoare sau agricultura. Din punct de vedere geografic, cei mai ambitiosi sunt cei din Europa de Est, tarile BRIC si cvartetul „MINT” compus din Mexic, Indonezia, Nigeria si Turcia.

Putine afaceri se asteapta insa sa exporte catre un numar simtitor mai mare de tari, majoritatea avand tendinta de a se limita la tarile invecinate sau cele cu care au o limba si cultura asemanatoare.

"Acest lucru arata ca le lipsesc fie competentele, fie increderea pentru a patrunde pe noi piete. Multe ar avea probabil nevoie sa angajeze personal talentat din exterior pentru a reduce diferentele, iar daca nu o fac ar putea sa rateze multe oportunitati de crestere” spune Mihai Anita, Partener, Lider servicii de audit pentru antreprenori si afaceri de familie, PwC Romania.

Imperativul digital

In editia de anul acesta a PwC Global CEO Survey, sondaj realizat in randul directorilor de companii, 81% dintre respondenti au mentionat avansul tehnologic drept una dintre cele trei mega tendinte globale cu cel mai mare potential de a le transforma activitatea in urmatorii cinci ani. In mod similar, si afacerile de familie recunosc impactul in crestere al tehnologiei digitale, 79% dintre respondentii PwC Family Business Survey plasand-o printre primele trei mega tendinte.

Un procentaj ridicat (72%) dintre respondenti sunt de acord ca trebuie sa isi adapteze modul in care opereaza in exteriorul companiei si sa se organizeze corespunzator in interiorul ei pentru a optimiza exploatarea oportunitatilor din sfera digitala si pentru a evita sa fie inghititi de concurentii mai avansati. Cele mai mari procentaje pentru intelegerea potentialului comercial al sferei digitale au fost inregistrate in randul respondentilor din pietele emergente din Romania (80%), China (77%), Kenya, India si Malaiezia (toate 69%).
Cel mai mic procentaj a fost inregistrat in Irlanda (45%), Marea Britanie (45%) si Canada (38%).

Profesionalizarea afacerii

Profesionalizarea afacerii de familie inseamna structurarea si disciplinarea viziunii si canalizarea energiei caracteristice acestui tip de companii antreprenoriale. Aceasta le va ajuta in inovatie, diversificarea mai eficienta a ramurilor de activitate, cresterea exporturilor si dezvoltarea mai rapida.

„Profesionalizarea” familiei

Profesionalizarea afacerii in sine nu este insa suficienta si trebuie insotita de o abordare la fel de riguroasa a raporturilor de familie. Aceasta inseamna, de exemplu, stabilirea unor proceduri care sa reglementeze modul in care familia interactioneaza cu afacerea – inclusiv stabilirea unei infrastructuri a procesului decizional si a canalelor formale de comunicare. Acestea se vor dovedi esentiale in situatii tensionate sau conflictuale. Pe scurt, este vorba despre protejarea interesului familiei si garantarea supravietuirii firmei.

Succesul succesiunii O abordare profesionala este cea mai importanta in cazul succesiunilor. Mult prea multe afaceri de familie inca nu au realizat cat potential distructiv are acest aspect. 53% dintre respondenti afirma ca au planuri de succesiune pentru unele functii de conducere, chiar daca nu pentru toate, insa doar 30% dintre aceste planuri sunt documentate in mod corespunzator. Doar 16% declara ca au proceduri de succesiune detaliate.

„Un plan care nu este pus pe hartie nu este un plan, este doar o idee. Aceasta este o problema de care afacerile de familie trebuie sa se ocupe cu aceeasi seriozitate si energie cu care se ocupa si de profesionalizarea altor aspecte ale afacerii. Fara aceste planuri, toata afacerea este supusa riscului”, a adaugat Ionut Simion.