7 greseli prin care iti omori incet si sigur brandul

brand, greseli, rebranding, relatii clienti, serviciul relatii cu clientii, produs, calitate,

Construirea unui brand puternic necesita multa munca si timp. Totusi, este suprinzator de usor sa il distrugi.

Pentru a construi o marca puternica, trebuie sa creezi produse si servicii pe placul publicului si sa le ambalezi intr-un brand usor de recunoscut.

Pe de alta parte, este surpinzator de usor sa ucizi un brand. Iata cele mai intalnite greseli si cum pot fi evitate.

1. Iti lauzi brandul intr-una

Imagineaza-ti ca esti la o petrecere si vine un tip care spune ca el este cel destept, cel mai bine imbracat si cel mai chipes om din incapere. Te gandesti ca e un nesuferit, nu-i asa?

Nu e nicio diferenta cand companiile pretind ca sunt cele mai bune din domeniu, inovative si ca dau tonul in piata. Oamenii se vor intreba de ce e nevoie sa se laude atat.

Ce-ai putea face in schimb este sa le dai clientilor tai “megafoane”, astfel incat sa se laude ei insisi.

2. Promiti multe si oferi mult mai putin

Nimic nu ii frustreaza mai mult pe clienti decat sa li se promita ceva si sa nu primeasca acel ceva. Spre exemplu, daca garantezi service 24 de ore din 7 zile, atunci ar fi bine ca cineva sa raspunda oricand solicitarilor clientilor.

De asemenea, daca anunti ca produsul tau are anumite optiuni pe care clientii si le doresc cu adevarat, atunci ar fi bine sa le aiba.

In schimb, ai putea sa promiti mai putine lucruri si sa oferi mai multe.

3. Neglijezi serviciul de relatii clienti

Stii ce nu le mai place clientilor? Companiile care ascund numarul de relatii cu clientii. Apoi, dupa ce il gasesc in final si suna, sunt pusi sa astepte.

Iar in timp ce asteapta, pe fundal se aude o melodie enervanta care se intersecteaza cu sugestii subtile despre cum ar putea sa rezolve singuri problema, in ciuda discursului spus de robot spre final ca apelul lor este foarte important pentru companie.

Si dupa ce asteapa timp de 20 de minute, sunt transferati catre o persoana care din nefericire nu vorbeste pe limba lor sau nu are pregatirea necesara sa le rezolve problema.

Companiile practica aceste tactici foarte enervante din cauza ca se zgarcesc sa aloce bani pentru serviciul de relatii clienti. Ceea ce nu inteleg este ca pentru multi oameni contactul cu serviciul de relatii clienti defineste brandul respectiv.

In loc sa te zgarcesti, ai putea angaja cei mai buni oameni pentru serviciul de relatii clienti pe care ii gasesti si asigura-te ca sunt indeajuns de multi astfel incat clientii sa nu astepte prea mult la telefon. Suna scump? Atunci incearca sa lansezi produse de calitate tot mai buna, care sa necesite mai putini oameni la serviciul de relatii clienti. Nu uita, oamenii nu ar suna daca produsele sau serviciile ar fi perfecte.

4. Lansezi prea multe marci

Daca sa ai un brand e bine, sa ai 50 este de 50 de ori mai bine, nu? Gresit! Cu cat ai mai multe branduri cu atat e mai dificil sa le mentii pe toate puternice. GM a invatat acest lucru in 30 de ani si a renuntat in sfarsit la branduri mai putin utile, precum Saturn.

Mai bine te-ai concentra pentru un singur brand si daca reprezinti intr-adevar o mare corporatie, ai mai putea lansa inca doua modele ale marcii principale. Creeaza mai multe branduri doar daca acestea vor active pe piete diferite.

5. Ataci un alt brand

In urma cu cateva luni, la difuzarea pe marile ecrane a filmului Captain America, in sala de cinema a rulat inainte o reclama cu Burger King. Numai ca nu era propriu-zis o reclama la acest lant de restaurante fast-food, ci la altul care se promova ca fiind o alternativa mai buna.

Faza este ca cei mai multi au retinut imaginea cu Burger King, unii chiar salivand dupa produsele specifice ale acestei companii.

Explicatia consta in faptul ca daca ataci marca altcuiva nu reusesti decat sa o promovezi si mai mult, pe cheltuiala ta. Un sfat ar fi sa nu mentionezi niciodata numele unui concurent in vreo campanie de promovare.

6. Folosesti CEO-ul ca imagine a brandului

Acesta este un scenariu in care companie nu are cum sa castige. Daca CEO-ul este plictisitor, urat si nu da bine pe camera, folosindu-l ca imagine nu va face decat ca brand-ul sa para la fel.

Si chiar daca CEO-ul este carismatic si fotogenic (precum Steve Jobs), cand acesta pleaca, brandul tau este afectat. Asa s-a intamplat si in cazul Apple cand a murit Jobs.

Acest lucru se intampla adesea in companiile mici. Daca o companie este foarte legata de personalitatea si imaginatia fondatorului, atunci brandul startap-ului va avea de suferit cand acesta va pleca sau va fi inlocuit. Pentru a evita acest scenariu, construieste brandul pe baza experientei clientilor mai degraba decat pe personalitatea CEO-ului.

7. Rebranding din cauza unui defect al produsului

Companiile apeleaza adesea la rebranding pentru ca actualul brand este perceput negativ de catre clienti. Iar acest lucru se intampla din doua motive: fie calitatea slaba a produsului sau a serviciului de relatii clienti.

Nu poti acoperi aceste probleme cu un nou brand, ci din contra, vei atrage si mai mult atentia asupra lor.

Decat sa aloci bani pentru rebranding, mai bine ai utiliza acei bani pentru imbunatatirea produsului sau a serviciului de relatii cu clientii. Cand consumatorii vor sesiza cresterea calitatii, atunci brandul isi va recapata stralucirea.