6 ticuri verbale prin care sefii manipuleaza angajatii

Observam cu totii cand oamenii repeta obsesiv anumite cuvinte sau fraze. Poate ca si tu ai propriul tic verbal, dar il folosesti atunci cand vrei sa exprimi ceva. Cel mai rau este cand unii, in special sefii, utilizeaza astfel de expresii pentru a distrage atentia, a ascunde ceea ce vor de fapt sa spuna sau pur si simplu din cauza ca nu sunt in stare sa-si faca treaba.

Jeff Haden, editorialist al Inc. Magazine, mentioneaza intr-o postare pe Linkedin 5 astfel de ticuri verbale prin care sefii manipuleaza angajatii. 

1. Falsa aprobare: Pretind ca sunt de acord cu ceea ce spui, cand de fapt au un punct de vedere opus

Exemplu: “Inteleg foarte bine ceea ce spui ... dar nu cred ca ar trebui sa facem acest proiect.” De fapt, seful nu intelege ceea ce spui, pentru ca daca ar fi inteles ar fi fost de acord.

Nu e indicat sa introduci in discutie o opinie contrara, sub forma unei aprobari false. Daca nu esti de acord, mai bine spui asta direct.

2. Platitudini la concluzii: Incheie discutii sau iau decizii fara o justifare solida.

Exemplu: “Pana la urma, suntem aici sa vindem produse!”. Serios? Angajatii habar n-aveau ca trebuie sa faca asta!

Folosirea de platitudini in concluzii nu ii va face pe angajati sa sustina deciziile enuntate astfel.

Combinarea celor doua expresii mentionate pana acum exprima si mai bine incompetenta unui manager: “Inteleg ce vrei sa zici, dar pana la urma nu e treaba mea sa iau aceasta decizie”.

3. Repetarea unui nume: Folosirea numelui unei persoane de doua ori in aceeasi fraza reprezinta un mod de a justifica un comportament neobisnuit sau neacceptat.

Exemplu: “Ce pot sa ii fac lui Mihai? Asa e Mihai!".

Utilizarea de doua ori a unui nume este doar o metoda de a masca un comportament care la altii nu este tolerat.

4. Falsa incertitudine: Pretind ca nu sunt siguri, cand de fapt sunt.

Exemplu: “Daca stau sa ma gandesc mai bine, nu sunt sigur ca inchiderea acestei fabrici nu ar fi chiar cea mai buna optiune”. Ba da, esti sigur. Doar ca incerci sa dai impresia ca esti inca dispus sa asculti alte variante … sau doar deschizi drumul catre ceea ce vei face pana la urma.

Nu spune niciodata ca nu esti sigur, decat daca asa e si esti dispus sa asculti si alte puncte de vedere.

5. Persoane imaginare: Pretind ca sunt alte persoane pentru a asculta si opinii diferite

Exemplu: “Sa ne imaginam ca sunt un client obisnuit. Intru in magazinul tau si vreau sa cumpar un tricou ...”.

Poti utiliza astfel de personalizari ocazional, dar daca o faci prea des, devii enervant.

6. Cuvinte favorite: Folosesc un cuvant atat de des incat acesta devine singurul cuvant pe care il mai aud ceilalti.

Spre exemplu, un sef nu rostea o propozitie fara sa foloseasca expresii precum: “cu alte cuvinte”, “in general” si “cu privire la”.

Cand te “indragostesti” de un cuvant sau o expresie, nu numai ca ii enervezi pe ceilalti cand vorbesti, dar acestia nu mai aud nimic altceva, iar ceea ce vrei tu sa le transmiti nu este receptionat.