SAPTAMANA ARTEI CONTEMPORANE IN MUZEUL NATIONAL BRUKENTHAL

ĂPTĂMÂNA ARTEI CONTEMPORANE ÎN MUZEUL NAŢIONAL BRUKENTHAL ĂPTĂMÂNA ARTEI CONTEMPORANE ÎN MUZEUL NAŢIONAL BRUKENTHAL

In saptamana 5 – 11 mai, Muzeul National Brukenthal invita publicul vizitator la un program de expozitii temporare dedicate artei contemporane.

Pe simeze se vor afla sinteze retrospective din creatia artistului german Jo Winter, ale unui dintre cele mai importante nume ale contemporaneitatii plastice romanesti – Liviu Suhar si ale artistului Gavril Nechifor.

Complexa si de actualitate, tematica expozitiilor urmeaza discursuri personale asupra realitatii, de la subiecte anti-violenta si pro-ecologie la abordari suprarealiste.    

In continuare va prezentam materiale puse la dispozitie de curatorii expozitiilor:

 

Expozitia: Poate Maine / Velleich Morgen

Artist: Jo Winter (Germania)

Locul de desfasurare: Galeria de Arta Contemporana, Str. Tribunei, Nr. 6, Sibiu.

Durata: 7.05 – 31.05.2014

Vernisaj: 7 Mai, orele 13:00

Curator: Adrian Luca

In luna mai a anului 2014, Galeria de Arta Contemporana a Muzeul National Brukenthal din Sibiu prezinta opera artistului german Jo Winter. Acesta traieste si lucreaza in apropiere de Stuttgart. Expozitia deschisa la Sibiu de artistul in varsta de 65 de ani are caracter retroactiv si afiseaza picturi din anii '80 si inceputul anilor '90 impreuna cu schite de la sfarsitul anilor 1995 pana in prezent. Lucrarile sale pe panza si hartie vor fi completate de sculpturi din lemn, toate sculptate cu drujba si de multe ori innegrite prin intermediul focului sau albite cu var.

Jo Winter se confrunta cu problemele existentiale, contemporane omului si, ca un rezultat al istoriei recente a Europei, se ocupa cu predilectie de temele violentei si ale razboiului. Lucrarile sale, fie ca sunt pe hartie sau din lemn, dau o forma intima suferintei cauzate de umanitate zi de zi. El reuseste sa gaseasca un limbaj poetic care permite privitorului sa aiba o viziune personala asupra lucrarilor sale. Artistul nu precizeaza daca ne aflam in cadere, plutim sau daca ne aflam pe cale de disparitie. El nu clarifica cine este persoana responsabila, el tine partea victimelor.

Titlul expozitiei: POATE MAINE / VIELLEICHT MORGEN / MAYBE TOMORROW exprima speranta ca totul poate va fi mai bine in ziua care urmeaza. Ca natura va fi mai putin jefuita si deteriorata: prin intermediul unor lucrari precum instalatia de perete „Maine o alta zi” care exprima dezamagirea legata de precedentele probleme ecologice. In acelasi timp artistul ne transmite ca omul ar trebui sa isi limiteze lacomia pentru tot mai mult – in detrimentul altora si, prin urmare, sa se ajunga la diminuarea conflictelor violente. Instalatia „Liniste profunda” poate fi privita ca un loc de pauza si reflectie.

 

Expozitia: Meditatii si metafore picturale

Artist: Liviu Suhar

Locul de desfasurare: Palatul Brukenthal, Salile de Expozitii Temporare

Durata: 8.05 – 1.06.2014

Vernisaj: 8 mai 2014, orele 13.30

Curator: Dr. Iulia Mesea

Liviu Suhar este profesor universitar la Facultatea de Arte Plastice, Decorative si Design din cadrul Universitatii de Arte „George Enescu” din Iasi si conducator al scolii doctorale din cadrul acestei universitati. Este membru al Uniunii Artistilor Plastici din anul 1970, cu o activitate expozitionala foarte bogata. Lucrarile sale au fost etalate in peste 100 de showuri de grup sau personale la Bucuresti, Constanta, Cluj, Timisoara, Galati, Baia Mare, Arad si in strainatate, la Berlin, Poitiers, Colombo, Liege, Bruxelles, Lisabona, Moscova, Roma, Dublin, Perugia, Bari, Liege, Bruxelles, Zagreb, Novi Sad, Sarajevo, Sofia, Amsterdam, Atena, Budapesta, Stuttgart, Lausanne, Madrid, Viena, Venetia etc., iar creatiile semnate Liviu Suhar au intrat in numeroase colectii particulare si muzeale din Romania si din strainatate. Premiile, distinctiile si functiile primite, sunt o recunoastere a complexitatii personalitatii lui Liviu Suhar, printre acestea numarandu-se: Premiul UAP si Diploma de laureat al Festivalului National „Voronetiana” (1980), Premiul Ministerului Culturii din Republica Moldova (1999), Premiul „Theodor Pallady” al UAP Iasi (2000), Diploma de Onoare a Societatii Romane de Televiziune (2002), Diploma de excelenta pentru merite exceptionale in creatia artistica si misiunea de mentor al valorilor tinere, Universitatea de Arte „George Enescu”, Iasi (2003) – pentru a pomeni doar o parte dintre ele.

Prin cele aproximativ 50 de lucrari aflate pe simeza salilor de expozitii temporare ale Muzeului National Brukenthal, expozitia Meditatii si metafore picturale aduce in preajma publicului, un crampei de sensibilitate si emotie, in prelucrarea sofisticata si atat de profunda a acestui artist care, de-a lungul unei cariere impresionante, si-a format un limbaj personal, prin intermediul caruia transmite privitorului fragmente de realitate “transfigurate cu emotie si sensibilitate dupa reguli si intelesuri personale” – in cuvintele sale. Forme esentializate, ferm articulate, ordonate cu o ineluctabila siguranta a gestului creator in constructii solide, laborioase, rafinament si intensitate cromatica se sustin pentru a rezulta intr-o pictura profund intelectualizata, cu stranii asocieri conceptuale, pigmentata de un subtil substrat erotic si tulburata in mesaj de o neliniste metafizica… o invitatie la meditatie…

Va invitam, asadar, sa va bucurati in luna mai, in spatiile Muzeului nostru de o imagine a realitatii vazuta prin complexitatea si profunzimea spiritului unui artist de mare tinuta: Liviu Suhar.

 

 

Expozitia: Retrospectiva Gavril Nechifor si „picto-grafica” realitatii

Artist: Gavril Nechifor

Locul de desfasurare: Palatul Brukenthal Cabinetul de cartografie

Durata: 09 – 30. 05. 2014

Vernisaj: 9 Mai, orele 15:00

Curator: Dr. Valentin Muresan

Pictorul si graficianul Gavril Nechifor este un artist al liniei si culorii pe care de obicei le impleteste intr-un construct coerent, in care fiecare si amandoua impreuna, determina o imagine figurativa dar deseori cu discrete aplecari spre  nonfigurativ, cu stilizari sau notatii lapidare, care pulverizand formele realului tulbura limpezimea imaginii conventionale din lucrare. Ca toti artisti cu experienta si cu un bogat palmares expozitional, Nechifor abordeaza in maniera proprie toate genurile traditionale, dar in diferite modalitati interpretative: Portretul si natura statica cu un plus de detalieri figurative, iar peisajul cu accente suprarealiste, cu sonoritati constructiviste (dupa Manifestul lui Gabo si Pevmer) si de cele mai multe ori, cu o doza substantiala de lirism. Linia intervine fulgurant si in uleiurile pictorului, iar culoarea pigmenteaza uneori mici suprafete ale alb-negrului din tusurile si lucrarile in conté ale graficianului. In pictura de peisaj artistul se desfasoara cu cea mai mare lejeritate si diversitate, redand ample panorame spatiale, in care culoarea devine multipla si nuantata, cu tuse largi, sau scurte si intense ca tonalitate, dar expresive ca efect. In lucrarile, de grafica, linia, hasura si conturul sunt cateodata „inecate” de intensitatea petei de negru in contrast violent cu albul hartiei sau cartonului, pe care peisajul apare nu o data ca „pictat in tus”.

Pictorul din Turda, consecvent spiritului artei transilvane temeinic insusit la scoala clujeana de arta sub indrumarea maestrului Gavril Gavrilas, a stiut sa iese de sub umbra acestuia, cultivand un anume pitoresc al peisajului, pe care mai mult il sugereaza prin interpretare decat prin vizualul concret abordat, astfel incat nota de originalitate nu lipseste din lucrarile cu care Nechifor se prezinta publicului. Ceea ce uneste insa aceste lucrari pe care artistul le etaleaza in expozitia de la Galeriile de arta ale Muzeul National Brukenthal, este conceptia sa de sorginte tarziu romantica, cu viziuni melancolice, cu tulburatoare insertii de vis si contemplatii nelinistite ale unei realitati deja transfigurate de privirea ce „ataca” motivul din diferite unghiuri ce-i reliefeaza inedite rezonante animiste cu conotatii spirituale. Realitatea „banala” a muntelui, satului, campului sau lacului, a copacului sau florilor, capata totdeauna aura de tumult si mister cu care o invaluie „trestia ganditoare” manuind penelul.