Leadership [By Team Zone]

Team Zone Team Zone

Dictionarul Webster defineste termenul de leadership ca suma dintre calitatea caracterului si personalitatea care ii confera unui individ abilitatea de a castiga increderea celor din jur si de a–i conduce pentru atingerea unui obiectiv.

Crearea unei echipe performante inseamna in primul rand intelegerea diferentei dintre management si leadership. Peter Drucker rezuma acest concept spunand: "Management is doing things right; leadership is doing the right things."

Manager vs. Leader

Un manager este, simplu spus, un facilitator al succesului echipei sale. Dintre responsabilitatile sale putem enumera: sa creeze conditiile potrivite pentru ca oamenii sai sa fie productivi, sa le asigure instruirea si cresterea profesionala, sa inlature eventualele piedici ce le pot bloca activitatea, sa asigure o atmosfera de lucru pozitiva si motivanta, sa recunoasca si sa recompenseze performanta.

Un leader poate fi oricare persoana din echipa care are viziune, creativitate, experienta intr-un anumit domeniu, idei si capacitatea de a gandi “out of the box” si care astfel este util echipei si managerului. Un leader va conduce prin competente, nu prin titluri.

 

Stiluri de leadership

Exista o multitudine de categorii in care pot fi incadrate stilurile de leadership. Cele mai importante (si generale, in acelasi timp) sunt:

Autocratic

  • leader-ul impune subordonatilor ce vrea si cum vrea sa fie facut, fara niciun fel de feedback;
  • este potrivit pentru situatiile in care leader-ul are toate informatiile sau este in criza de timp, dar are o echipa motivata;
  • nu are nicio legatura cu atitudini de forta sau amenintari;
  • trebuie folosit rar si cu masura.

Participativ

  • leader-ul include membri ai echipei in procesul decizional;
  • leader-ul isi pastreaza autoritatea deciziei finale;
  • utilizat cu precadere in situatiile in care informatia si competentele se regasesc si in cadrul echipei;
  •  intareste echipa si conduce la cele mai potrivite decizii.

Delegativ

  • leader-ul lasa deciziile la nivelul subordonatilor, pastrand insa responsabilitatea acestora;
  • potrivit pentru cazurile in care membrii echipei sunt capabili sa analizeze situatiile si sa determine ce si cum trebuie facut;
  • utilizat atunci cand exista o totala incredere in echipa care este condusa.

Fara a intra in detalii, mentionam si alte stiluri de leadership: birocratic, carismatic, centrat pe obiective, relational, situational, tranzactional, transformational.

Ce trebuie sa faca un leader pentru a avea o echipa extraordinara

  • Sa aiba o viziune si sa o transmita si celorlalti
  • Sa stie sa isi asculte colegii
  • Sa puna intrebarile potrivite
  • Sa discute despre problemele echipei
  • Sa fie original si creativ
  • Sa ofere colegilor sprijin si incredere
  • Sa fie un exemplu de integritate si corectitudine
  • Sa isi asume responsabilitatea tuturor actiunilor
  • Sa separe valorile de non-valorile din echipa
  • Sa aiba simtul umorului si al ridicolului

Nu in ultimul rand, sesiunile de Team Building, prin module si exercitii specifice, sunt instrumente eficiente pentru dezvoltarea echipei si pentru a releva calitatile de leadership ale participantilor.

Va stam la dispozitie pentru orice alte informatii.