InformALL – prima campanie din Romania centrata pe educarea elevilor de liceu cu privire la importanta imaginii de sine si a reputatiei, in mediul online si offline

InformALL InformALL

In perioada octombrie 2018 – martie 2019, Centrul European pentru Integrare Socio-Economica a desfasurat, la Colegiul National ”B.P. Hasdeu” din Buzau, o campanie unica in Romania, al carei obiectiv a urmarit educarea tinerilor elevi de liceu cu privire la importanta imaginii de sine si a branding-ului personal, in era digitalizata si neiertatoare a zilelor noastre, dar si in viata de zi cu zi. Campania  InformALL a reprezentat un proiect de voluntariat 100%, toate resursele fiind asigurate de catre organizatori.

Prin exemple reale si un discurs nonformal, temele campaniei au transmis mesaje educative, adecvate ca formulare si grafica tinerilor elevi, atingand subiecte tabu si realitati pe care programa scolara nu le poate include, insa pe care societatea le transmite, cel mai adesea, incoerent si confuz.

Teme de discutie ale campaniei au fost:

  • Online-ul. Prieten sau dusman?
  • Vedetele. Hollywood-ul si Relatiile Publice inselatoare
  • Alcoolul, tigarile, subsantele interzise si evenimentele mondene
  • Pornografia, Media si repercusiunile acestora asupra vietii intime
  • Jocurile pe calculator, realitatea virtuala si depresia
  • Bunele maniere, cultura generala si gafele de imagine
  • Primii pasi catre un viitor controlat
  • Crearea si implementarea strategiei de imagine personala

Ideea campaniei, temele de discutie si prezentarile sustinute elevilor au apartinut si au fost realizate de catre fondatorul Centrului European pentru Integrare Socio-Economica, Lavinia Badeanu. Specialist in Comunicare si Relatii Publice, cu peste 10 ani experienta in domeniu, aceasta a detinut, anterior, functia de Managing Partner Streetwise Communications (prima si singura agentie de Guerrilla PR din Romania), Director de Comunicare Realitatea TV, The Money Channel si Romantica TV (2008), si PR Manager Leo Burnett Group Romania.

”Realitatea nespusa a zilelor noastre este aceea ca elevii de liceu si tinerii studenti nu sunt educati corespunzator cu privire la importanta imaginii de sine, manifestata deopotriva in relatiile umane directe si in mediul online, si nici cu privire la riscurile aferente neglijarii acesteia, pe termen lung. Tinerii liceeni si studenti nu sunt invatati cum se construieste o strategie de comunicare personala, cum se intretine o buna reputatie, cat de devreme trebuie inceputa grija pentru imaginea personala, de la ce varsta nu ne mai sunt iertate gafele de imagine, cat de neiertator este mediul virtual actual si cum se poate ca o postare neinspirata, facuta in gluma la varsta de 17 ani, sa distruga cariera autorului acestuia, peste ani de zile.

Acesti adolescenti sunt foarte putin pregatiti pentru realitatea de dincolo de bancile studentiei. Familia si cadrele didactice pot educa respectul de sine si grija fata de propriile actiuni si repercusiunile acestora, insa doar pana la un anumit punct. Din acest motiv, multi dintre elevii buni ai liceelor nu reusesc sa se adapteze noului mediu, sufera traume, se expun diferitelor riscuri si se pot “rataci sau “rata” pe parcurs.

Mai grav este faptul ca generatiile actuale de adolescenti sunt, fara voia lor, cobaii” unor paradigme sociale experimentale, in care valorile si principiile traditionaliste sunt reinterpretate, rastalmacite si intentionat comunicate cat mai confuz. In plus, tinerii de astazi nu mai rezoneaza cu discursul clasic al parintilor, al profesorilor, al institutiilor publice si al altor reprezentanti ai generatiilor anterioare epocii “social-media” - (Lavinia Badeanu – fondator C.E.I.S.E si initiator campanie).

Ideea campaniei InformALL s-a nascut dintr-o datorie civica si morala pe care initiatoarea proiectului a  simtit nevoia sa o indeplineasca, dupa mai bine de un deceniu de activitate intr-un domeniu care se face vinovat tocmai de intinderea, voluntara sau nu, a acestui tip de capcane.

Tinerii nu sunt pregatiti pentru viata de studentie, cu realitatile ei crunte si capcanele in care cad, anual, mii de elevi si studenti, chiar si dintre cei mai buni!

 In spatele acestei campanii se afla argumente pe care ma indoiesc ca cineva ar mai indrazni sa le conteste:

  • Societatea de astazi, prin intermediul realitatii virtuale, este mai atenta, mai neiertatoare si mai imprevizibila ca niciodata, atunci cand vine vorba de imaginea publica a unui individ;
  • Mijloacele de manipulare in masa si de santaj sunt o realitate crunta, pe care adolescentii de astazi trebuie sa o cunoasca, pana nu este prea tarziu;
  • Societatea globala se afla in plin proces de schimbare a polilor valorici, motiv pentru care orice afirmatie sau gest neadecvat contextului actual se poate transforma intr-o gafa de imagine, cu repercursiuni pe termen lung sau nelimitat;
  • Cariera, jobul, relatiile personale si de familie sunt, astazi, sub atenta evaluare a opiniei publice. Greselile costa acum mai mult ca oricand, denigrarea se face in spatiul public (ca in vremurile medievale), pedepsele sunt cerute si impuse de catre opinia publica, executia este transmisa live, iar toata cariera unui individ se poate narui intr-o singura clipa;
  • Societatea digitalizata impune cunoasterea si adaptarea la noile cerinte, iar primul pas in aceasta directie este reprezentat de educarea tinerilor cu privire la imaginea personala si la riscurile la care se supun pe ei insisi, cariera si familiile lor, atunci cand desconsidera puterea vindicativa a opiniei publice;”, a continuat Lavinia Badeanu.

Campania InformALL s-a incheiat cu premierea a peste 20 de finalisti, elevi ai Colegiului National ”B.P. Hasdeu”, Buzau, tinerii primind o diploma de absolvire din partea C.E.I.S.E. si cadouri din partea reprezentantilor institutiei de invatamant.

”Unul dintre cele mai importante lucruri pe le-am invatat si exersat prin intermediul acestui curs este autenticitatea – in termenii in care ea se descrie ca sinceritate fata de cei din jur si, mai ales, fata de noi. Astfel, am raspuns unor intrebari despre noi insine, de doua ori (o data la prima ora de curs, iar apoi, la finalul training-ului), iar a doua oara s-a vazut evolutia.

Am aflat informatii care ne vor ajuta pe viitor sa accesam ordinea mai subtila a lumii, si sa nu ne ghidam viata dupa cum ne dicteaza strategiile unor companii, internetul sau televiziunea. In timpul orelor pe care le-am petrecut impreuna ne-am schimbat perspectivele si e imposibil sa ne mai comportam ca inainte dupa ce am aflat anumite informatii despre mediul in care traim.” – a declarat Frincu Stefania Daniela, Clasa a X-a J, Colegiul National ”B.P. Hasdeu” Buzau.

Campania InformALL va continua si in anul 2019, in parteneriat cu alte institutii de invatamant din tara.

  • // -

Colegiul National ”Bogdan Petriceicu Hasdeu” Buzau este una dintre cele mai renumite si apreciate institutii de invatamant din tara, ocupand locul al saptelea in Topul celor mai bune 50 de licee din Romania (2018). Colegiul are peste 150 de ani de activitate continua si a fost distins, recent, cu Brevetul Crucea ”Casei Regale a Romaniei”(2017) , cat si cu Ordinul ”Meritul pentru Invatamant” in grad de Comandor, acordat de Presedintele Romaniei (2018).