WIAD 2017 – educatie, studii de caz si inovatie, direct de la Iasi

Iasi a fost weekendul trecut capitala arhitecturii informationale. Peste 60 de persoane au participat la unul dintre cele mai importante evenimente globale dedicate arhitecturii informationale– WIAD 2017. Conferinta organizata pe plan local de Grapefruit, aflata la a sasea editie in Romania, s-a desfasurat in acest an simultan in 58 de locatii, 24 de tari, 5 continente, fiind gazduita pentru prima data la Iasi.

Prezentarile speakerilor au fost structurate pe doua axe: cum aplicam Arhitectura Informationala in viata profesionala si in cea personala.

Exemple de aplicare a Arhitecturii Informationale in viata profesionala a oferit Flavian Cristea (Digital Strategist Grapefruit) care a vorbit despre beneficiile organizarii si a definirii OKRs (metodologia Objective Key Results). OKR este un framework de organizare a activitatii in companii pe care Grapefruit a implementat-o anul trecut si care a adus  pana in prezent agentiei numeroase rezultate. Printre cele mai spectaculoase sunt:

  • Timp investit in educatie si aparitii in public – 893 ore
  • 91 de cursuri de perfectionare finisate, din care 30 % in web development
  • 78 de aparitii publice ( din care speakeri la 18 evenimente, 25 de articole scrise, etc)

Trecerea s-a facut apoi usor spre un studiu de caz prezentat si propus de Victor Keller (UI/Graphic Designer Grapefruit), pentru Cinema City: crearea Cinema City App.  Echipa Grapefruit a sesizat faptul ca o astfel de aplicatie nu exista in acelasi timp si si-a dorit sa demonstreze utilitatea si importanta acesteia, in acelasi timp simtind si ca este o nevoie de astfel de produse pe aceasta nisa. Propunerea a fost primita cu entuziasm, iar cei mai multi dintre participanti au spus ca si-ar dori ca aceasta aplicatie sa fie implementata si in realitate pentru ca au empatizat cu problemele identificate. Mai mult de atat, aceasta aplicatie le-ar face viata mai usoara si ar revolutiona sistemul de rezervare/achizitionare de bilete online din Romania.

"Cand am inceput sa lucrez m-am indragostit efectiv de acest concept si am simtit ca pot face mult mai multe decat mi-am propus in faza initiala. Am ajuns sa investesc mai mult de doua luni, fiind foarte acaparat de acest proiect si sunt de parere ca ceea ce am propus nu ar trebui sa ramana doar un simplu studiu de caz, ci ar trebui implementat,” a adirmat Victor Keller.  

Nu este prima data cand echipa are astfel de initiative, in cadrul WIAD 2013 echipa Grapefruit formata din Alexandru Cahnita si Alecsandru Grigoriu, UX Designers Grapefruit, propunand o varianta de imbunatatire a interfetei site-ului CFR Calatori.

"Ne bucuram ca am putut aduce si anul acesta WIAD (World Information Architecture Day) in Romania. Daca in anii anteriori Grapefruit a propus proiecte de tipul "CFR" sau "D200", anul acesta am scos un alt iepure din palarie: "Cinema City App". Aceasta propunere a fost primita cu entuziasm de participantii la conferinta si la fel ca in anii trecuti studiul nostru de caz isi propune sa rezolve o problema pe care cei mai multi dintre noi o avem.”, incheie Georgiana Dragomir, Managing Director Grapefruit.

Agentia a mers insa si mai departe cu dezvoltarea ideilor, incercand sa le aduca si mai mult in practica, in lumea reala. Astfel, IDEO Course prezentat de Alecsandru Grigoriu, UX Lead Grapefruit, are la baza conceptul de "Human Centered Design", rezultatul sau fiind o solutie prin care agentia rezolva o problema reala, cea a persoanelor cu venituri mici ce mananca nesanatos.

“In urma parcurgerii intregului curs si a workshop-urilor saptamanale pe o perioada de 2,5 luni solutia propusa la final a fost un prototip la dimensiuni reale, un kit pentru 4 persoane, cu ingrediente gata proportionate si instructiuni de gatit. Tehnicile de user research invatate au fost integrate in procesul de design din Grapefruit,” a explicat Alecsandru Grigoriu.

Metode din Information Architecture si modul in care pot fi ele aplicate in viata profesionala au fost ilustrate de Ion Turcanu, UX Designer Grapefruit, folosind Card sorting si evidentiind beneficiile implementarii in cadrul unui proiect.

Nu in cele din urma, despre modul in care se pot aplica conceptele si metodele din IA in viata personala au vorbit Andrei Postolache (co-founder si trainer at Introspecials) si Andreea Marinciu (Content Manager Grapefruit). La randul lor, Corina Cilibiu si Iavi Rotberg au atras atentia si asupra uunui aspect important si potential periculos: modalitatea in care unele informatii ne pot duce in eroare.

WIAD 2017 s-a desfasurat simultan in Europa in: Barcelona (Spania); Bristol, Londra si Manchester (Marea Britanie); Jonkoping (Suedia); Ljubljiana (Slovenia); Lyon (Franta); Palermo, Roma si Verona (Italia); Saint Petersburg (Rusia) si Zurich (Elvetia).

Bazat foarte mult pe ideea invatarii ce trebuie impartasita cu cei din jur, ceea ce vad duce usor si simplu la cresterea si dezvoltarea generala a intregii industrii, evenimentul este considerat o celebrare a procesului de invatare, realizat creativ si aducand valoare adaugata intregii comunitati, dar si notorietate practicii arhitecturii informationale.

Grapefruit este o agentie de digital user experience cu birouri in Iasi si Bucuresti. Expertiza Grapefruit include crearea de experiente exceptionale pentru utilizator, bazate pe un mix optim de functionalitate, continut, usability si business.

Agentia Grapefruit a fost pionier al marketingului digital si al brandingului in Romania, iar din 2012 s-a reorientat exclusiv pe dezvoltarea de produse si proiecte digitale care au un impact clar si vizibil in performanta business-urilor clientilor (Nestlé, Dacia, Philip Morris, Renault, Nissan, Telekom, Antibiotice, Noriel, OTP Bank, ING Bank etc.).