“ Resurse umane competitive in regiunea Sud-Est” - cod proiect POCU/227/3/8/118028 (4)

POCU/227/3/8/118028 POCU/227/3/8/118028

Incepand cu luna mai 2018, societatea PUBLIC CREATION S.R.L, implementeaza proiectul “ Resurse umane competitive in regiunea Sud-Est” - cod proiect POCU/227/3/8/118028. Proiectul este cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capital Uman 2014.

Proiectul “ Resurse umane competitive in regiunea Sud-Est” se implementeaza ca urmare a realizarii de catre Solicitant a unei radiografii avand ca obiectiv stabilirea nivelului competitivitatii economice din regiunea Sud-Est. In urma consultarii mai multor studii, statistici si strategii, a rezultat o situatie mai mult decat critica.  Astfel, In regiunea Sud-Est sunt si cele mai putine firme care realizeaza planuri si politici anuale, iar procentul celor care nu elaboreaza niciun plan este covarsitor - 54,11%. Procentul companiilor din regiune care elaboreaza strategii si politici ale firmei este extrem de scazut, de doar 15,07%, aflandu-se pe penultimul loc in analiza regiunilor. In ceea ce priveste utilizarea serviciilor de consultanta externa, doar 7,53% dintre firmele din Sud-Est au apelat la acestea. Totusi, situatia pare sa se indrepte catre mai bine, dat fiind ca, in perioada 2011-2016, regiunea s-a remarcat prin procentajul cel mai mare al entitatilor care si-au amplificat business-ul (21,23%), avand cea mai puternica evolutie pozitiva in anul 2015, fata de 2014. In ceea ce priveste diferentierea efectelor pozitive ale aderarii la UE asupra IMM-urilor, in regiunea Sud-Est, 43,15% dintre IMM-uri au raspuns ca au acces mai bun pe piete, 23,29% ca exista o cooperare mai buna spre inovare, iar 33,56% ca au un acces mai bun la noi tehnologii. Companiile din regiune considera ca factorii cheie de succes sunt relatiile de afaceri si angajatii calificati (41,10%) si sunt interesate sa isi pregateasca personalul, ocupand primul loc in Romania in ceea ce priveste alocarea bugetara pentru trainingul angajatilor – 3,64% din cifra de afaceri.

Conform Strategiei Nationale pentru Competitivitate 2014-2020 (SNC), doar doua judete din regiune, Constanta si Galati, depasesc media pe tara in ceea ce priveste valoarea indicelui de potential competitiv, avand ca principale ramuri constructia de nave si siderurgia. In plus, Constanta este unul dintre cele 7 judete din Romania si singurul din regiune care prezinta avantaje competitive masurate prin participarea la exporturi, iar printre cele 3 aglomerari care au rolul cel mai important la nivel national in ceea ce priveste performanta exporturilor si ocuparea fortei de munca, se numara sectorul siderurgic din judetul Galati, singurul din regiune. Economia regiunii este specializata pe un numar foarte restrans de sectoare, ceea ce sugereaza nevoile din plan local in materie de educatie, calificare, cercetare, restructurare industriala si nevoi tehnologice. In SNC sunt descrise problemele care necesita interventii, astfel incat sa fie depasite obstacolele existente in valorificarea potentialui competitiv recunoscut pe piata din Romania, dar incomplet pus in valoare, motiv pentru care, in comparatie cu restul statelor din UE, Romania prezinta decalaje importante de competitivitate. Astfel, desi competentele si educatia reprezinta calitati cheie ale fortei de munca si pot determina atractivitatea unei piete, Romania prezinta inca deficiente: competente neadecvate pe piata muncii, tendinta negativa a ponderii persoanelor cu calificare inalta in totalul populatiei, nivel scazut de alfabetizare informatica, fenomenul de „brain drain” etc.

 

Problemele evidentiate in SNC, carora le va raspunde proiectul, sunt:

  • intarzierile semnificative in valorificarea creativitatii si in consolidarea initiativei antreprenoriale;
  • capacitatea manageriala lipsita de eficacitate pentru rezolvarea dificultatilor procedurale in calea dezvoltarii afacerilor;
  • necesitatea atingerii unui standard de viata mai ridicat al generatiei 2050, prin fundamente educationale adaptate societatii moderne si oportunitati de afirmare profesionala la orice nivel de abilitati;
  • discrepantele intre judetele din regiune si efectele limitate de antrenare in teritoriu, determinate de dezvoltarea insuficienta a legaturilor intre diferite activitati economice;
  • nivelul redus de asociere intre intreprinderile din cadrul aceluiasi sector industrial sau lant de valoare; nevoia transformarii cunoasterii si creativitatii in surse de avans competitive si absenta participarii in retelele internationale de productie si comert.

Proiectul va contribui la solutionarea nevoilor specifice ale grupului tinta si ale IMM-urilor active in sectoarele competitive din regiunea Sud-Est, prin:

  • Constientizarea angajatorilor cu privire la importanta si necesitatea participarii angajatilor la programe de formare continua.
  • Programe de formare pentru 420 manageri si 140 antreprenori, in domenii care sa ii ajute sa isi creasca performantele profesionale, sa isi imbunatateasca abilitatile manageriale si antreprenoriale, sa se familiarizeze cu noile mijloace digitale de invatare (e-Learning), sa introduca in intreprinderile din care provin metode inovatoare de organizare a muncii, sa elaboreze planificari pe termen lung si sa devina mai adaptabili la dinamica sectoarelor economice cu potential competitiv.
  • Un program de formare profesionala in domeniul „Manager resurse umane” pentru 84 de persoane din departamentele de resurse umane ale firmelor din sectoarele competitive; astfel, beneficiarii vor deveni mai adaptabili la dinamica sectoarelor competitive si inteligente si vor imbunatati activitatea de management al resurselor umane in cadrul firmelor.
  • Workshop-uri si seminarii tematice, astfel incat managerii si antreprenorii activi din sectoarele competitive din regiune sa initieze activitati comune si sa faca transfer reciproc de cunostinte.
  • Elaborarea de planificari strategice pe termen lung, care sa permita anticiparea schimbarilor, pentru 60 de intreprinderi cu potential competitiv, cu scopul de a genera decizii fundamentale si de succes.

Pentru informaţii suplimentare, vă rugăm să accesaţi site-ul: www.CRCMA.ro sau sa ne contactati telefonic la numarul 0238720757.

Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României

Informații de contact

Nume Companie

Public Creation

Persoana de contact

Ghenadie Grandabura

Telefon

0238720757

E-mail