Declarația de Beneficiar Real – o nouă obligație pentru antreprenori și comercianți!

Declarația de Beneficiar Real – o nouă obligație pentru antreprenori și comercianți! Declarația de Beneficiar Real – o nouă obligație pentru antreprenori și comercianți!
Știai de noua declaratie care trebuie depusa La Registrul Comertului?

 

Începând cu data de 18 iulie 2019, a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Mai exact, este obligatoriu pentru firmele nou înființate sau cele deja existente să depună o declarație de beneficiar real al firmei (chiar dacă societatea are asociați/administratori persoane juridice). În dosarul de înmatriculare trebuie inclusă (și plătită) și această declarație.

La finalul legii este prevăzut un termen de 120 zile pentru implementarea procedurii la Registrul Comerțului, adică înființarea unor registre. În unele judete a fost implementat deja, fără a anunța în mod oficial acest lucru (exemplu: la Registrul Comerțului Giurgiu cere această declarație la înființarea noilor societăți comerciale, dar Registrul Comerțului București nu).

În cazul nedepunerii acestei declarații, societățile riscă să fie radiate din oficiu, iar administratorul să fie amendat cu 10.000 lei.

Ce înseamnă și cine este Beneficiarul Real?

Ca urmare a acțiunilor de combatere a terorismului și a spălării de bani, instituțiile din România doresc să știe cine este beneficiarul real al firmei, cine conduce de fapt compania.

Potrivit art. 4 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 129/2019, beneficiarul real este:

persoana sau persoanele fizice care deţin ori controlează în cele din urmă o persoană juridică prin exercitarea dreptului de proprietate, în mod direct sau indirect, asupra unui număr de acţiuni sau de drepturi de vot suficient de mare pentru a-i asigura controlul ori prin participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, persoana juridică deţinută sau controlată nefiind o persoană juridică înregistrată la registrul comerţului ale cărei acţiuni sunt tranzacţionate pe o piaţă reglementată şi care este supusă unor cerinţe de publicitate în acord cu cele reglementate de legislaţia Uniunii Europene ori cu standarde fixate la nivel internaţional. Acest criteriu este considerat a fi îndeplinit în cazul deţinerii a cel puţin 25% din acţiuni plus o acţiune sau participaţia în capitalurile proprii ale persoanei juridice într-un procent de peste 25% .

 

 

ATENȚIE!

Dacă ești asociat și deții mai mult de 25% din acțiunile unei societăți, deții controlul. Acest aspect este valabil și pentru persoanele juridice acționare într-o firmă, situație în care se va merge până la persoanele fizice din spatele acestor societăți.

 

Cine trebuie să depună această declarație?

Declarația de Beneficiar Real trebuie depusă de toate firmele (societățile) în curs de înființare, cât și de toate societățile deja înmatriculate la Registrul Comerțului.

Această declarație este dată pe propria răspundere de către reprezentantul legal al societății care în majoritatea cazurilor este și administratorul societății.

*Excepție: situația în care societatea împuternicește pe altcineva în mod expres sau administratorul societății este persoană juridică.

Unde/cum se dă această declarație?

Există mai multe formulare care se pot folosi in cazul declarației de beneficiar real: Declarație notarială beneficiar real, Declarație beneficiar real ONRC, Declarație beneficiar real firmă nouă.

Termenul de depunere

Pentru firmele ce urmează sa se înființeze la RECOM, declarația se va depune la dosarul de înființare.

Pentru firmele deja înființate termenul pentru depunerea acestei declarații este de 12 luni, nedepunerea acesteia duce la dizolvarea din oficiu a societății dvs.

Sancțiuni pentru nedepunerea declarației de beneficiar real?

Pentru societățile în curs de constituire este obligatorie declarația în dosarul ce se depune la RECOM. În lipsa acestei declarații dosarul va fi amânat până la soluționare.

Nedepunerea în termen de 12 luni a acestei declarații atrage o amendă între 5.000 lei și 10.000 lei pentru administratorul societății sau reprezentantul legal.

Aceasta amendă se aplica în baza unui proces verbal  de către organele de control ale Ministerului Finanțelor Publice – ANAF și ale unităților sale teritoriale.

Informații de contact

Nume Companie

SC SAG MEDIA COMMUNICATIONS SRL

Persoana de contact

Andreea Paleologu

Telefon

0732710894

E-mail