COMPANII Cum vor fi afectate afacerile din industria alimentara in perioada urmatoare

COMPANII Cum vor fi afectate afacerile din industria alimentara in perioada urmatoare

Evolutia preturilor materiilor prime si instabilitatea din zona euro sunt printre cei mai importanti factori ce pot afecta companiile din industria alimentara si a comertului cu amanuntul in urmatoarea perioada, potrivit unui studiu realizat de EFMI Business School Romania.

Cercetarea se bazeaza pe opiniile agregate ale managerilor din industria alimentara si a comertului cu amanuntul referitoare la cele mai relevante aspecte ce tin de evolutia economiei romanesti, a industriei alimentare si a comertului cu amanuntul, a mediului intern al companiilor din sector si a consumatorului roman.

Conform opiniei majoritare a managerilor participanti la cercetare, evolutia preturilor materiilor prime (100%) reprezinta cel mai temut factor care ar putea afecta activitatea companiilor din industria alimentara in perioada urmatoare, urmat de instabilitatea din zona euro (75%), instabilitatea politica si legislativa din Romania (57%), evolutia somajului (43%) si in ultimul rand coruptia (36,5%).

Pe termen mediu (1-3 ani), majoritatea managerilor participanti la cercetare (66%) estimeaza o crestere anuala usoara (cuprinsa intre 1 si 3 puncte procentuale) a economiei romanesti in ansamblu, 11% scadere economica, 11% stagnare si doar 12% crestere de peste 3 puncte procentuale.

Reprezentantii companiilor din industria alimentara si a comertului cu amanuntul nu intrevad o modificare a TVA-ului in intervalul 2012-2013 (72%). Mai mult, doar 4,5% dintre respondenti considera ca aceasta taxa va creste si 23,5% se asteapta ca TVA sa scada doar la produse alimentare.

In general, situatia economica din perioada 2012-2013 este perceputa ca fiind dificila in contextul unei piete nefiscalizate evaluate la aproximativ 46% din valoarea industriei alimentare Romanesti, cu exceptii semnificativ negative (cu valori de pana la 80%) in cazul urmatoarelor industrii: morarit si panificatie, lactate, fructe si legume, carne si prodse din carne si comert traditional.

Restantetele consumatorilor la credite cat si factorii demografici sunt, de asemenea, temeri majore pentru executivii intervievati, insa ponderea acestor factori este mai semnificativa pe termen mediu si lung.

Companiile participante la studiul “Romanian Food Compass 2012-2013: Executive Survey & Market Trends” sunt: Albalact, Grup Angst, Barilla, BDG Group, Billa Romania, Caroli Foods Group, Romania Hypermarche Cora, Heidi Chocolat, Kamis Condimente, Muller Dairy Ro, Rompak - Pakmaya, Montebanato - Pangram, Profi Rom Food, Selgros Cash & Carry, Tchibo Brands, Titan, Tymbark Maspex Romania, Zeelandia.

EFMI Business School Romania este o organizatie independenta afiliata cu EFMI Business School, Olanda ce isi propune sa creeze si sa faca schimb de cunostinte, concepte si studii de piata in industria alimentara romaneasca. Organizatia a inceput activitatea in Romania la inceputul anului 2011.