Cenzura a murit, traiasca PR-ul! Cum creste piata de imagine

Cenzura a murit, traiasca PR-ul! Cum creste piata de imagine

Piata de relatii publice a explodat in ultimii ani. Tot mai multe companii apeleaza la specialistii din domeniu pentru a le gestiona imaginea. Insa, in ultima perioada exista tot mai multi jurnalisti nemultumiti de relatia cu PR-ul unei firme.

Motivele ar fi diverse, in general de comunicare. Ambele parti sunt presate de timp, insa rezultatul final trebuie sa fie in avantajul cititorului, care are nevoie de informatii corecte si actualizate.

Pentru a vedea care sunt motivele acestei tensiuni si pentru a vedea evolutia si tendintele de pe piata de relatii publice, DailyBusiness.ro a stat de vorba cu Alexandra Mihailescu, vice president industries & technologies al agentiei BDR Associates si cu Petruta Petcu, director media relations & crisis management division in cadrul aceleiasi agentii.

Alexandra Mihailescu estimeaza ca piata de PR a fost in 2012 de circa 30 milioane de euro si are la baza cifrele de afaceri raportate anual de companiile de PR si comunicate catre autoritatile fiscale.

Dar este o estimare destul de aproximativa, cat timp sunt agentii care inglobeaza sub cifra de afaceri si sume provenite din publicitate sau din alte servicii. Cat timp nu se analizeaza si ce fel de de servicii sunt contorizate sub aceste cifre de afaceri, este mai greu de definit o valoare efectiva a pietei de PR”, a spus Mihailescu.

Potrivit acesteia, nici in 2013 nu vom asista la o evolutie spectaculoasa a pietei de PR locale, in termeni financiari. “Probabil ca se va continua un trend ascendent moderat, la fel ca si anul trecut, in linie cu contextul economic general. Practic traim intr-o economie a pasilor marunti, ceea ce se resimte pe larg in toate sectoarele”.

Alexandra Mihailescu se asteapta ca in acest an sa se consolideze tendintele din piata din ultimii ani, punandu-se accent pe comunicarea strategica.

Ea a subliniat ca un consultantul de PR cu experienta a devenit un consilier strategic la nivel de CEO, un rol cheie pe care profesionistii in PR l-au castigat treptat in ultimii ani in relatia cu clientul - alaturi de casa de avocatura si de consultantul financiar, comunicarea si-a dovedit rolul strategic intr-o organizatie.

Agentiile de PR s-au inmultit

“Nu am informatii concrete din piata, dar cred ca s-au inmultit in special agentiile de dimensiuni mici, pe diferite nise, sau cele de tipul 1-2 parteneri care colaboreaza cu freelanceri, in functie de proiectele pe care le castiga”, a spus reprezentantul BDR Associates.

“Este probabil si o consecinta a restructurarilor de personal din ultima perioada, iar reorientarea spre freelancing sau chiar antreprenoriat este una dintre solutii in cazul unei shimbari de cariera. In egala masura, piata locala nu cred ca este inca saturata si exista loc pentru fiecare, la fel cum fiecare client are agentia de care are nevoie. Timpul ramane sa confirme succesul si capacitatea unei agentii de a se impune pe piata, de a isi construi si mentine reputatia pe termen lung”, a adaugat ea.

Aceasta a mai spus ca odata cu maturizarea pietei de PR locale, asistam si la o mai buna conlucrare si colaborare intre agentii, atunci cand se creaza un “task force” pentru un proiect comun sau pentru un client comun, pentru care agentiile vin cu competente diferite, lucreaza in echipa si sustin un obiectiv comun.

Mai exista inca agentii care isi genereaza new business “atacand” cu precadere clientii altor agentiiAlexandra Mihailescu, BDR Associates

Ea a aratat ca un buget mediu de 2.500-3.000 de euro lunar ii asigura unui client un pachet de servicii de PR pentru comunicarea curenta, pe termen lung. Poate sa includa de la activitati de press office la digital PR sau alte activitati de comunicare curente, in functie de obiectivele clientului si de audienta caruia i se adreseaza.

Acesta nu este, de multe ori, prea roz. In general, un jurnalist are nevoie de reactia rapida a unei companii, iar comunicarea prin PR ingreuneaza primirea rapida a unui raspuns necesar pentru jurnalist, ceea ce face ca de multe ori sa nu mai fie inclusa in articol opinia companiei respective. Daca jurnalistul ar fi vorbit direct cu un oficial al companiei, aceasta problema nu ar fi aparut. Atunci de ce e nevoie de PR?

“Exista cazuri cand un consultant in relatii publice sa nu poata respecta deadline-ul foarte restrans impus de o redactie, motivele fiind independente de vointa lui (managementul companiei respective sa nu fie disponibil in acel moment, aflandu-se in intalniri de afaceri/negocieri, delegatii etc) si atunci jurnalistul trebuie anuntat in timp util sa nu se bazeze pe acele raspunsuri”, a declarat Petruta Petcu, director media relations & crisis management division BDR Associates.

Dar lucrurile nu stau chiar asa in realitate, iar de multe ori unii PR-isti “uita” sa mai anunte ca nu pot raspunde in timp util.

In ceea ce priveste comunicatele de presa, Petruta Petcu a spus ca un PR le distribuie tuturor canalelor media, acestea decizand daca sa publice mesajul sau nu. “Exista mesaje care trebuie sa atinga categorii distincte de cititori si atunci PR-istul este obligat sa separe distributia mesajelor pe categorii de presa”, a mai zis ea.

O alta practica intalnita si care nu avantajeaza imaginea PR-ului este aceea in care o solicitare a unui jurnalist (care vrea niste raspunsuri in exclusivitate de la o companie) este transformata apoi in comunicat de presa, transmis la toate publicatiile.

“Nu sunt la curent cu asemenea practici. Daca ele exista totusi, as spune ca sunt initiative izolate ce nu fac, din pacate, cinste meseriei de consultant in PR. Aceste situatii nu au legatura cu PR-ul profesionist si deontologic, iar daca exista persoane care fac astfel de lucruri, ele ar trebui sa se reorienteze spre alte meserii”, a precizat Petcu.

Ea a adaugat ca jurnalistii si PR-istii ar trebui sa se respecte reciproc, sa fie rigurosi si impartiali in furnizarea, respectiv difuzarea mesajelor. “Prietenia poate exista cu siguranta, dar in afara orelor de program, doar asa impartialitatea este respectata ca si criteriu etic”, a subliniat oficialul BDR Associates.

Petruta Petcu s-a intrebat de ce consultantii in PR si jurnalistii sunt considerati a fi doua tabere opuse, din moment ce ele activeaza in acelasi domeniu, al comunicarii, si au acelasi scop: informarea corecta a publicului.

“Daca o stire/articol/analiza este publicata obiectiv, impartial, corect si continand toate punctele de vedere care conteaza, atunci jurnalistii si PR-istii care au contribuit la aceasta realizare si-au facut meseria profesionist, fiecare respectandu-si rigorile profesiei”, a adaugat ea.